imam_mahdi_by_mustafa20-d553hzg

 

Download (PDF, Unknown)

 

Pertama
 
حدثنا محمد بن يحيى وأحمد بن يوسف قالا حدثنا عبد الرزاق عن سفيان الثوري عن خالد الحذاء عن أبي قلابة عن أبي أسماء الرحبي عن ثوبان قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم ( يقتيل عند كنزكم ثلاثة كلهم ابن خليفة . ثم لا يصير إلى واحد منهم . ثم نطلع الرايات السود من قبل المشرق . فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم ) ثم ذكر شيئا لا أحفظه . فقال ( فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج . فإنه خليفة الله المهدي )
 
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yahya dan Ahmad bin Yusuf yang berkata telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq dari Sufyan Ats Tsawri dari Khalid Al Hidza’ dari Abi Qilabah dari Abi Asma’ Ar Rahabi dari Tsawban yang berkata Rasulullah SAW bersabda:
 
“Akan berperang tiga orang di sisi perbendaharaan kalian, mereka bertiga adalah putera Khalifah. Tetapi tidak seorangpun diantara mereka yang berhasil menguasainya. Kemudian bendera-bendera hitam akan muncul dari arah Timur, maka mereka memerangi kalian dengan perang yang belum pernah dialami oleh kaum sebelum kalian. Kemudian Rasulullah SAW mengucapkan sesuatu yang aku tidak hafal. Beliau SAW kemudian bersabda “Maka siapa diantara kamu yang melihatnya, berikanlah baiat kepadanya walaupun dengan merangkak diatas salju karena sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al Mahdi”.
 
Ibnu Majah dalam Sunan Ibnu Majah2/1367 no 4084
 
Kedua
 
.b
) مستدرك الحاكم – كتاب الفتن والملاحم – رقم الحدٌث : (8434
 
أخبرنً : أبوبكر بن دارم الحافظ ، بالكوفة ، ثنا : محمد بن عثمان بن سعٌد القرشً ، ثنا : ٌزٌد بن محمد الثقفً – 8566 ، ثنا : حنان بن سدٌر ، عن عمرو بن قٌس الملائً ، عن الحكم ، عن إبراهٌم ، عن علقمة بن قٌس ، وعبٌدة السلمانً ، عن عبد الله بن مسعود (ر) ، قال : أتٌنا رسول الله (ص) فخرج إلٌنا مستبشرااً ٌعرف السرور فً وجهه ، فما سألناه ، عن شًء إلاّ ّ أخبرنا : به ، ولا سكتنا إلاّ ّ إبتدأنا ، حتى مرت فتٌة من بنً هاشم فٌهم الحسن والحسٌن ، فلما رآهم التزمهم وانهملت عٌناه ، فقلنا : ٌا رسول الله ما نزال نرى فً وجهك شٌئااً نكرهه ، فقال : إنا أهل بٌت إختار الله : لنا الآخرة على الدنٌا ، وإنه سٌلقى أهل بٌتً من بعدي تطرٌدااً اً وتشرٌدااً اً فً البلاد ، حتى ترتفع راٌات سود من المشرق ، فٌسألون الحق فلا ٌعطونه ، ثم ٌسألونه فلا ٌعطونه ، ثم ٌسألونه فلا ٌعطونه ، فٌقاتلون فٌنصرون ، فمن أدركه منكم أو من أعقابكم فلٌأت إمام أهل بٌتً ولو حبوااً على الثلج ، فإنها راٌات هدى ٌدفعونها إلى رجل من أهل بٌتً ٌواطئ إسمه إسمً ، وإسم .أبٌه إسم أبً ، فٌملك الأرض فٌملأها قسطااً وعدلااً كما ملئت جورااً وظلمااً
 
Diriwayatkan dari Al Hakim di dalam Al Mustadrak dari Abdullan Ibn Mas’ud bersabda: “Kami datang kepada Rasulullah SAW, jadi baginda keluar dengan perasaan ceria dan kami nampak jelas di wajahnya… Sehinggalah pemuda Bani Hashem datang, dan di antara mereka adalah Al Hassan dan Al Hussain sampai, jadi kami melihat baginda memeluk mereka dan menitiskan air mata. Jadi kami bertanya: “Ya Rasulullah, kami melihat di muka kamu sesuatu yang tidak kami sukai.” Jadi baginda bersabda: “Kami Ahlulbait AS telah dipilih oleh Allah untuk akhirat ketimbang dunia dan kami Ahlulbait AS akan berhadapan dengan ujian, penyisihan dan pembuangan dalam umat, sehinggalah panji hitam bangkit dari timur, mereka akan menuntut kebenaran dan tidak akan diberikan.. Jadi mereka akan berperang sehingga mengecapi kejayaan. Jadi barangsiapa di kalangan kamu atau keturunan kamu yang bertemu dengannya, ke atasnya untuk pergi kepada Imam dari Ahlulbait ku walaupun terpaksa merangkak di atas salji, kerana mereka adalah panji petunjuk. Mereka akan memberikannya kepada seorang lelaki dari Ahlulbait ku di mana namanya seperti nama ku dan nama bapanya adalah seperti nama bapa ku. Beliau akan memerintah bumi ini dan menyebarkan di dalamnya keadilan dan kemakmuran setelah dipenuhi dengan kezaliman dan ketidakadilan.” Al Mustadrak v.4 hal.464
 
Ketiga
 
إذا رأٌتم الراٌات السود خرجت من قبل خراسان، فأتوها ولو حبوااً، فإن فٌها خلٌفة الله المهدي«
 
“Jika kamu melihat panji hitam bangkit dari Khurasan, maka pergilah kepada mereka walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji.” Mustadrak Al Hakim, Kital Al Fitan wa Malahim, hadis nombor 8531 dan 8671, Sahih mengikut syarat Syeikhain.

2: Mahdi Datang Dari Timur Sebelum Sufyani

عن أمٌر المؤمنٌن (ع) قال : ( المهدي أقبل جعد بخده خال ٌكون (مبدؤه) من قبل المشرق وإذا كان ذلك خرج السفٌانً فٌملك قدر حمل امرأة تسعة اشهر …) غٌبة
 
. النعمانً ص316
 
 
Amirul Mukminin AS bersabda: "Al Mahdi itu Aqbal(bermata sebam), berambut kusut, mempunyai tahi lalat di pipinya, permulaan beliau adalah di timur. Jika ia berlaku, Sufyani akan muncul dan memerintah dalam tempoh wanita mengandung.."
 
Ghaibat Al Numani hal.316
 
Diketahui Al-Mahdi akan muncul setelah Sufyani, jadi siapakah Mahdi dalam hadis ini yang muncul sebelum Sufyani?

3 : Lelaki Mentaati Mahdi Dari Timur

“Seorang lelaki dari Timur dengan panji hitam kecil akan muncul sebelum Sahibul Sham, dan beliau adalah orang yang mentaati Mahdi.” Abu Qabil berkata: “Dan seorang lelaki dengan berkulit gelap akan memerintah bumi dan menyebarkannya dengan keadilan, beliau akan mentaati Mahdi dan berperang untuknya.” Malahim wal Fitan, Ibn Tawus, Bab 100, Halaman 121
 
وأقبل رجل من المشرق براٌات
سود صغار قبل صاحب الشام، فهو الذي ٌؤدي الطاعة إلى المهدي، قال أبو قبٌل: ثم ٌملك رجل أسمر ٌملاها عدلا ثم ٌسٌر إلى المهدي، فٌؤدي إلٌه الطاعة وٌقاتل عنه (.
 
Perhatikan hadis di atas, dan dapat kita simpulakan bahawa:
Jelas dari sini, individu ini bukan Imam Mahdi AS, dan sila rujuk semula tentang perbezaan sifat antara Imam Mahdi AS dan Mahdi Pertama yang berkulit gelap.

4: Lelaki Dari Keturunan Hussain Datang Dari Timur

 
 
فمنهم العلامة أبو عبد الله نعٌم بن حماد بن معاوٌة بن الحارث الخزاعً المروزي الحنفً فً " الفتن والملاحم " (ج 1 :ص 371 ط مكتبة التوحٌد بالقاهرة) قال
 
حدثنا الولٌد ورشدٌن، عن ابن لهٌعة، عن أبً قبٌل، عن عبد الله بن عمرو رضً الله عنهما قال: ٌخرج رجل من ولد .الحسٌن من قبل المشرق لو استقبلته الجبال لهدمها واتخذ فٌها طرقا
 
 
“Seorang lelaki dari keturunan Hussain akan muncul dari timur, jika gunung bertemu dengannya, beliau akan memusnahkannya dan menjadikan ia jalanan.”Ibn Hammad JIl. 1 Hal. 372 dan 406. Bayan al Shafie hal. 513, Uqd al Durar hal. 123, Al Qawl al Mukhtasar hal. 15
 
Kitab Shia: Ihqaq AlHaq jil.29 hal.222
 
Jadi lelaki dari timur adalah keturunan Al Hussain AS.

5: Wazir al Mahdi

Sayed Marashi Najafi berpendapat: “Dan yang akan menentang Sufyani adalah orang-orang dari timur, wazir Al Mahdi yang akan mengalahkan Sufyani di Shams.” [Sharh Ahqaq Al Haq, bab 29, ms 620]
 
http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%A8/4120_%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%A5%D8%AD%D9%82%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%B9%D8%B4%D9%8A-%D8%AC-%D9%A2%D9%A9/%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A9_0?pageno=620#top
 
قال: حدثنا نعيم، حدثنا محمد (3) بن عبد الله أبو عبد الله التاهرتي عن عبد الرحمن بن زياد بن أنعم عن مسلم بن يسار عن سعيد بن المسيب، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (خرج من المشرق رايات سود لبني العباس، ثم يمكثون ما شاء الله، ثم تخرج رايات سود صغار تقاتل رجلا من ولد أبي سفيان وأصحابه من قبل المشرق، ويؤدون الطاعة للمهدي) (1).
 
Orang dari timur adalah Wazir Al Mahdi yang juga seharusnya Khalifah(pengganti) Al Mahdi. 

6. Lelaki Keturunan Imam Mahdi Dari Timur

وأخرج نعيم بن حماد، عن علي بن أبي طالب قال: يخرج رجل قبل المهدي من أهل بيته بالمشرق، يحمل السيف على عاتقه ثمانية عشر شهرا، يقتل ويمثل ويتوجه
إلى بيت المقدس فلا يبلغه حتى يموت.
 
Amirul mu`minin dalam ucapannya: “Akan muncul seorang lelaki dari timur sebelum al-Mahdi dari keluarganya. Ia membawa pedang di atas pundaknya selama lapan bulan, membunuh dan membunuh dan bergerak menuju Baitul Maqdis.” (al-Mumhidun/al-Kurani, 110)
 
Jadi lelaki yang akan muncul di timur adalah keturunan Imam Mahdi AS.

7. Khalifah Al Mahdi Dari Timur

Rasulullah (sawas) telah berkata: “Sebelum perbendaharaan kamu, tiga akan berbunuhan antara satu sama lain, kesemua mereka adalah anak khalifah yang berbeza, bagaimanapun tiada dari mereka yang akan menerima. Selepas itu, panji hitam akan keluar dari timur dan bertempur dalam satu perang besar ke atas mereka.Kemudian dia (sawas) telah menyebutkan seorang lelaki, lalu berkata, sekiranya kamu melihatnya hendaklah kamu berbaiah kepadanya kerana dia adalah khalifah Al Mahdi.” [Bisharat Al Islam, ms 30]
 
فيما ذكره نعيم عن المهدي ونصرته برايات خراسان. قال حدثنا أبو نصر الحباب عن خلاد عن أبي قلابة عن ثوبان قال إذا رأيتم الرايات السود خرجت من قبل خراسان فأتوها ولو حبوا على الثلج فإن فيها خليفة المهدي.
 
alhawzaonline.com/almaktaba-almakroaa/bo…wa%20al-fitan/03.htm
 
Jika kamu melihat panji hitam keluar dari Khurasan, maka bersegeralah ke arah mereka, walaupun terpaksa merangkak di atas salji, kerana mereka berpegang kepada khalifah al Mahdi.] ( Al-Malahem Wal Fitan, Sayyid Bin Tawoos Al-Hassani, hal. 52)
 
Hadis pertama menyebutkan bahawa Khalifah Al Mahdi akan memimpin panji hitam dari timur. Dan sebahagian dari mereka keluar dari Khurasan, dan mereka berpegang kepada pengganti Al Mahdi.

8. Panji Nabi dan Ahlulbait(S) Datang Dari Timur

وتقبل راٌات من شرقً الأرض غٌر معلمة، لٌست بقطن ولا كتان ولا حرٌر، مختوم فً رأس القناة بخاتم السٌد الأكبر ٌسوقها رجل من آل محمد تظهر بالمشرق، وتوجد رٌحها بالمغرب كالمسك الأذفر ٌسٌر الرعب أمامها بشهر حتى ٌنزلوا  .الكوفة طالبٌن بدماء آبائهم
فبٌنما  هم على ذلك إذ أقبلت خٌل الٌمانً والخراسانً ٌستبقان كأنهما فرسً رهان شعث غبر جرد أصلاب نواطً   )فٌقول :لا خٌر فً مجلسنا بعد ٌومنا هذا اللهم فانا التائبون، وهم الابدال الذٌن 1( وأقداح إذا نظرت أحدهم برجله باطنه )ونظراؤهم من آل محمد 2( "  .وصفهم الله فً كتابه العزٌز " إن الله ٌحب التوابٌن وٌحب المتطهرٌن
 
Amirul Mukminin AS: “..Panji akan mendekati dari timur dengan tiada tanda padanya, bukan dari kapan, linen atau sutera. Ia tutupi dengan kepala tombak oleh Sayed al Akbar, seorang lelaki dari Aali Muhammad akan menegakkannya, ia akan muncul dari timur dan wangiannya akan dirasai di barat, seperti musk yang mengalir keluar. Ketakutan akan wujud selama sebulan sehingga mereka sampai ke Al Kufah, menuntut darah bapa mereka. Dalam keadaan mereka ini, kuda Yamani dan Khurasani akan berlumba seperti dua ekor kuda dalam pertaruhan…” Syeikh Ali Al Yazdi Al Haeri Halaman 10

9. Yamani Dari Timur Bersama Panji Al Mahdi

Bersama-sama dengan panji Al Mahdi
 
ورد عن النبي (ص): (… وسيخرج من هذا – أي علي (ع) – فتى يملأ الأرض قسطاً وعدلاً فإذا رأيتم ذلك فعليكم بالفتى اليمني، فإنه يُقبل من المشرق، وهو صاحب راية المهدي).(المهدي المنتظر الموعود/ ب4: 107).
 
Nabi (sawas) memegang tangan Al Abbas dan tangan Ali (a.s) sambil berkata: “Di sana akan terdapat lelaki daripada keturunan lelaki ini (Al Abbas) yang akan memenuhi bumi dengan ketidakadilan dan penindasan, dan akan ada juga dari keturunan lelaki ini (Ali a.s) yang akan menyebarkan keadilan dan ketenangan. Apabila kamu melihat perkara ini berlaku, hendaklah kamu pergi kepada lelaki yang dia adalah Yamani, yang datang dari timur dan dia adalah seorang yang bersama-sama dengan panji Al Mahdi. [Al-Mahdi Al-Muntather Al-Maw’ood bab 2, ms 207]
 
Hadis ini mengatakan bahawa lelaki dari timur adalah Al Yamani, dan beliau adalah bersama panji Al Mahdi.

10. Sebelum Imam Mahdi, Muncul Yamani Panji Kebenaran

في الرواية عن الباقر(ع) ( وليس في الرايات راية أهدى من راية اليماني ، هي راية هدى ، لأنه يدعو إلى صاحبكم ، فإذا خرج اليماني حرم بيع السلاح على الناس وكل مسلم ، وإذا خرج اليماني فانهض إليه فإن رايته راية هدى ، ولا يحل لمسلم أن يلتوي عليه ، فمن فعل ذلك فهو من أهل النار ، لأنه يدعو إلى الحق وإلى طريق مستقيم ) الغيبة – محمد بن ابراهيم النعماني ص 264.
 
Imam Baqir a.s bersabda: “Tiada panji yang lebih mendapat petunjuk selain daripada panji Al Yamani, panjinya adalah panji petunjuk, kerana dia mengajak kepada tuan punya kamu (Imam Al Mahdi a.s). apabila keluar Al Yamani, maka diharamkan penjualan senjata ke atas orang ramai dan setiap muslim. Dan apabila keluar Al Yamani, maka pergilah kepadanya kerana panjinya adalah panji petunjuk. Dan diharamkan bagi muslim untuk berpaling daripadanya, dan barangsiapa yang berbuat demikian adalah dari kalangan ahli neraka kerana dia mengajak kepada kebenaran dan jalan yang lurus.”[Al Ghaybah Al Nu’mani, ms 264.]

11: Yamani Juga Seorang Khalifah Disebut Oleh Malaikat Malaikat

وفي: ص 107 عن أرطأة " فيجتمعون وينظرون لمن يبايعون، فبينا هم كذلك إذ سمعوا صوتا ما قاله إنس ولا جان: بايعوا فلانا، بإسمه، وليس من ذي ولا ذو، ولكنه خليفة يماني.
 
“Maka mereka akan berhimpun dan melihat orang yang diberi baiah. Jadi mereka dalam keadaan ini mereka akan mendengar suara yang bukan manusia atau jin: "berikanlah baiah kepada orang ini, beliau bukanlah dari orang ini ataupun ini tetapi dia adalah khalifah Al Yamani.”[Malahim Al Fitan Ibnu Tawoos, ms 80]

12: Panji Keturunan Imam Mahdi Dilaknat

4 – أخبرنا علي بن أحمد، قال: أخبرنا عبيد الله بن موسى العلوي، عن محمد بن الحسين، عن محمد بن سنان، عن قتيبة الأعشى، عن أبان بن تغلب، قال:
” سمعت أبا عبد الله جعفر بن محمد (عليه السلام) يقول: إذا ظهرت راية الحق لعنها أهل المشرق وأهل المغرب، أتدري لم ذلك؟
قلت: لا.
قال: للذي يلقى الناس من أهل بيته قبل خروجه ” ((3)).
 
 
 
Diriwayatkan dari Abban Bin Taghlub : Aku mendengar Abu Abdullah a.s bersabda: {Apabila panji kebenaran muncul, manusia timur dan barat akan melaknatnya, kamu tahu mengapa?} Aku menjawab tidak, jadi beliau bersabda: { Kerana apa yang akan diketahui manusia dari keturunannya sebelum kemunculannya.Bihar Al-Anwar: Jld. 52, Hal. 363.
 
Panji kebenaran adalah milik Imam Mahdi AS, dan sebelum kezuhurannya, ia diwakili oleh Al Yamani yang akan menyeru manusia kepada Imam Mahdi AS. Manusia akan melaknatnya, kerana Al Yamani adalah Mahdi Pertama, anak keturunan kepada Imam Mahdi AS seperti disebut wasiat Nabi SAW.

13: Dhabbatul Ardh Muncul Sebelum Sufyani

Dari Imam Al Sadiq AS: “..Dan kemudian kemunculan Dhabbatul Ardh di antara rukun dan makam, dan akan tertulis di wajah Mukmin, “mukmin” dan di wajah orang kafir, “kafir”, dan kemudian adalah kemunculan Sufyani dan akan bergerak bersama tenteranya ke Iraq.. dan memusnahkan Zawra..Al Kufah dan Madinah.. dan kemudian ke Al Bayda..dan ditelan bumi.” AlRaja' Istrabadi hal.100
 
عن  فً كلام طوٌل …( :ثم تظهر دابة الأرض بٌن الركن والمقام  الإمام الصادق
 فتكتب فً وجه المؤمن مؤمن، وفً وجه الكافر كافر، ثم ٌظهر السفٌانً وٌسٌر بجٌشه إلى
، العراق … وٌخرب الزوراء وٌتركها حمماًا وٌخرب الكوفة والمدٌنة … ثم ٌخرج إلى البٌداء
فتبتلعهم.( ….  … الأرض
 
Dari hadis ini dua perkara yang perlu kita tekankan:
 
1.Dhabbatul Ardh muncul antara rukun dan makam
2. Dhabbatul Ardh muncul sebelum Sufyani
 
page9image16288
سأل الاياو ابي عبذ الله (ع) سائم :يتى يكوٌ خروجه جعهُي الله فذاك ؟ قال (ع) : ارا شاء يٍ نه
 
page9image17696
انخهق والاير ، قال فهه علاية قبم رنك ؟ قال (ع) : َعى علايات شتى ، خروج دابة الارض يٍ انًشرق و
 
page9image19144
page9image19304
…) بحار الاَوار ج 83 ص 62
 
page9image20312
Ditanya kepada Abu Abdullah AS bilakah waktu kemunculan dan tandanya: “Ya, tandanya banyak, kemunculan Dhabbatul Ardh dari timur..” Bihar Al Anwar jil.83 hal.62
 
 

14: Apabila Sufyani Keluar Mahdi akan Menghilang

حديث حذلم أبن بشير مع الإمام زين العابدين (ع) عن المهدي (ع) فقال الإمام (ع) – ثم يخرج السفياني الملعون من الوادي اليابس وهو من ولد عتبة بن أبي سفيان فإذا ظهر السفياني أختفى المهدي (ع) ثم يخرج بعد ذلك
المصدر : غيبة الطوسي ص294 / بحار الانوار ج52 ص291 / الحوائج والجوائح للراوندي ص1149 / معجم أحاديث المهدي (ع) ج1 ص50 / منتخب الأنوار المضيئة ص50 .
روى حذلم بن بشير قال: قلت لعلي بن الحسين: صف لي خروج المهدي وعرفني دلائله وعلاماته فقال: يكون قبل خروجه خروج رجل يقال له عوف السلمي بأرض الجزيرة ويكون مأواه تكريت وقتله بمسجد دمشق ثم يكون خروج شعيب بن صالح من سمرقند ثم يخرج السفياني الملعون من الوادي اليابس، وهو من ولد عتبة بن أبي سفيان، فإذا ظهر السفياني اختفى المهدي ثم يخرج بعد ذلك.ـ *معجم احاديث الامام المهديج3 –ص 176- بحار الانوار ج53-ص 213
 
Ali bin Al Hussain AS diminta menceritakan kemunculan Mahdi, perincian dan tandanya, beliau AS bersabda: "Sebelum kemunculannya adalah kemunculan seorang lelaki, namanya ialah Auf al Silmy di bumi Al Jazira(Iraq), tempat tinggalnya di Tikrit dan pembunuhannya adalah di masjid Damsyik, kemudian adalah kemunculan Shuaib Ibn Saleh dari Samarqand, dan kemudian Sufyani yang terlaknat akan muncul dari Wadi Al Yabis dan beliau adalah anak kepada Utbah Bin Abu Sufyan, apabila Sufyani muncul, Mahdi akan akan menghilang dan akan muncul selepas itu." Bihar al Anwar.
 
Para sahabat bertanya kepada Imam Ali Ibn Hussain AS tentang kemunculan Mahdi dan beliau AS menjawabnya dengan menceritakan alamat-alamat yang mendahului Imam Mahdi AS seperti Sufyani. Hadis di atas menyatakan bahawa Mahdi akan menghilang semasa waktu kemunculan Sufyani, namun bagaimana mungkin Mahdi menghilang jika Sufyani adalah kemunculan yang dijamin terjadi untuk kemunculan Imam Mahdi? Dan bagaimana mungkin Mahdi "menghilang" sebelum muncul? Sesuatu itu hanya boleh hilang apabila sudah zahir.
 

15: Muncul Dabbatul Ardh Adalah Tanda Imam Mahdi

 
Dari Ali Ibn Ibrahim Ibn Mahziyar dari Imam Al Mahdi AS apabila ditanya tentang waktu urusan ini: “Di tahun sekian-sekian, dan kemudian akan muncul Dhabbatul Ardh dari antara Safa Dan Marwah, bersamanya adalah tongkat Musa dan cincin Sulaiman memimpin manusia…” Bisharatul Islam, halaman 236
 
عن الحجة ابن الحسن فً حدٌث له مع ابن مهزٌار: (قلت: ٌا سٌدي، متى ٌكون هذا الأمر ؟ فقال: إذا حٌل بٌنكم وبٌن سهل الكعبة، واجتمع الشمس والقمر، واستدارت
الكواكب والنجوم، فقلت: متى ٌا بن رسول الله ؟ قال: فً سنة كذا وكذا تخرج دابة
)الأرض بٌن الصفا والمروة ومعها عصى موسى وخاتم سلٌمان تقود الناس إلى المحشر (.

16: Jika Ahlulbait AS Berhimpun Atas Seorang Lelaki, Keluarlah Dengan Senjata Kamu

Dari Abu Bakr Al Hadrami melaporkan dari Imam Jaafar AS: “Dan apabila panji hitam dari Khurasan mendekati, tinggallah di dalam rumah kamu, dan jika kamu melihat kami berhimpun atas seorang lelaki, keluarlah kepada kami dengan senjata kamu.” Ghaibah al Numani, hal. 197
 
عن أبً بكر الحضرمً، قال: (دخلت أنا وأبان على أبً عبد الله وذلك حٌن ظهرت الراٌات السود بخراسان، فقلنا: ما ترى ؟ فقال: اجلسوا فً بٌوتكم، فإذا رأٌتمونا قد اجتمعنا على رجل فانهدوا إلٌنا بالسلاح (.
 
Satu persoalan yang merunsingkan ialah bagaimana Ahlulbait AS dapat berhimpun ke atas seorang lelaki sedangkan mereka semua sudah mati di dunia fizikal ini? Tidak dapat tidak perhimpunan ini pasti berlaku di alam malakut, berita dari mimpi, yang merupakan sebahagian dari Nubuwwah dan Iblis tidak dapat menyerupai mereka.

17: Apabila Sufyani Keluar, Datanglah Kepada Kami

 عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال:السفياني  لابد منه ، ولا يخرج إلا في رجب ، فقال له رجل: يا أبا عبد الله إذا خرج فما حالنا ؟قال: إذا كان ذلك فإلينا
Daripada Khilad al Saig dari Abu Abdullah(as): "Al Sufyani adalah tidak dapat dielakkan, dan dia tidak akan muncul kecuali dalam bulan Rajab." Seorang lelaki bertanya kepadanya: Ya Aba Abdillah, jika beliau muncul, bagaimana keadaan kami?" Dia menjawab: "Datanglah kepada kami." Bihar al Anwar, jil 52, hal. 135
 
ٌا سدٌر، ألزم بٌتك وكن اًا ) : حلس من أحلاسه u عن  سدٌر، قال :قال أبو عبد الله
 واسكن ما سكن اللٌل والنهار، فإذا بلغك أن السفٌانً قد خرج فارحل إلٌنا ولو على
 )رجلك.
Imam al Sadiq(as): "Wahai Sudair, tetaplah di rumah mu dan jadilah seperti  dari kalangan ahlas dan tetaplah di dalamnya, siang dan malam. Dan jika seseorang mengisytiharkan bahawa Sufyani telah muncul, maka bergeraklah kepada KAMI walaupun dengan berjalan kaki." Bihar al Anwar, JIl. 52, hal 303
 
 ٌقول( :إذا خرج السفٌانً ٌبعث u وعن  ٌونس بن أبً ٌعفور، قال :سمعت أبا عبد الله
.( شاًا ٌج إلٌنا اًا ش إلٌكم، فإذا كان كذلك فأتونا على كل صعب وذلول ٌ
 
Imam al Sadiq(as): "Apabila Sufyani muncul, dia akan menghantar tentera kepada kami dan kepada kamu. Jika itu terjadi, datanglah kepada kami dengan setiap sa'ab atau thalul." Bihar al Anwar, JIl. 52, hal 261;
 
Hadis-hadis di atas menyebutkan arahan Ahlulbait AS agar pergi kepada mereka apabila Sufyani muncul. Namun siapakah dari kalangan Ahlulbait AS yang wujud ketika kemunculan Sufyani, sedangkan Imam Mahdi AS akan muncul selepas Sufyani LA?
 
Telah diketahui dari hadis-hadis yang lepas, ada seorang Mahdi yang wujud ketika kemunculan Sufyani(sila rujuk ahadis yang lepas). Kita juga mengetahui Al Yamani akan muncul sebelum Sufyani.
 
عنه، عن ابن فضال، عن ابن بكير، عن محمد بن مسلم قال: يخرج قبل السفياني مصري ويماني .
 
Imam Sadiq a.s telah berkata:”Sebelum muncul Sufyani adalah orang-orang Mesir dan Al Yamani”. Bihar Al Anwar v.52 p.210
 
Oleh kerana tiada panji yang lebih baik dari panji Al Yamani sebelum kezuhuran Imam Mahdi AS, maka jelas di sini, KAMI yang disebutkan adalah Mahdi = Yamani = Qaim = Ahlulbait AS = Ahmad

18: Ikutilah Orang Yang Muncul Dari Timur

 
) : و … قرب الوعد، وبدا لكم النجم ذو الذنب من قبل u عن  أمٌر المؤمنٌن
 المشرق، ولاح لكم القمر المنٌر، فإذا كان ذلك فراجعوا التوبة، واعلموا أنكم إن اتبعتم
طالع.(  …) المشرق سلك بكم مناهج الرسول
 
 
Amirul Mukminin AS: “Janji semakin menghampiri, dan bintang yang mempunyai ekor dari timur, dan bulan yang cerah menyinari kamu…Ketahuilah, jika kalian mengikuti seorang yang muncul dari Timur dan mengikut manhaj Rasulullah SAW yang kalian ikuti, niscaya kalian akan terobati dari kebutaan, ketulian dan kebisuan (hati); kalian akan tercukupi dari permohonan bantuan dan kezaliman; dan kalian akan terhindar dari beban yang memberatkan pundak kalian. Allah tidak akan menghalau siapapun kecuali dia menolak, berbuat lalim, sewenang-wenang dan merampas sesuatu yang bukan haknya. “Dan orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka akan kembaliQS: asy-Syu’ara 227.[1]” (al-Kafi, juz 8, hal 22)
 
Dari hadis di atas, kita melihat Amirul Mukminin AS menyifatkan lelaki dari timur sebagai bintang dari timur. Kita juga maklum bahawa Ahlulbait AS turut disimbolkan sebagai bintang.
 
Dari Ibn Kharbuz, Imam Abu Jaafar AS bersabda: “Kami adalah seperti bintang-bintang, jika sebuah bintang menghilang, sebuah lagi akan muncul.."  Miraat Al Uqool Akhbar Aal AlRasool jil.4 hal.46
 
أي ظهر القائم علٌه السلام و فً الإكمال بسند آخر عن ابن خربوذ قال: قلت لأبً جعفر علٌه السلام: أخبرنً عنكم؟ قال: نحن بمنزلة النجوم إذا
 
مرآة العقول فً شرح أخبار آل الرسول، ج 4، ص: 46
 
Dan wujud hadis yang menyebutkan jika muncul bintang, maka bersyukurlah kepada Allah.
 
Imam Jaafar AS bersabda: "Semasa kamu berada dalam keadaan ini, jika bintang kamu muncul, pujilah Allah dan berterima kasih kepadanya." Malahem Wal Fitan,Ibn Tawoos hal.158
 
Mengapa Imam Jaafar AS menyuruh kita bersyukur kepada Allah atas kemunculan bintang? Apa yang boleh dibuat oleh bintang ini untuk kita jika Imam Mahdi AS masih belum muncul?
 
Sudah tentu, ini bukan merujuk kepada sebuah bintang fizikal. Ia merujuk kepada lelaki dari timur, Yamani dan Khalifa Al Mahdi serta Dhabbatul Ardh. Ia adalah satu bentuk simbolika.
 
 

19: Mati Di Bawah Panji Dari Khurasan

 
Dari Abu Tufail dari Ali AS: “Wahai Amir, jika kamu mendengar tentang panji hitam dari Khurasan dan kamu berada di dalam kotak yang terkunci, maka ke atas kamu adalah untuk memecahkan kunci dan kotak tersebut sehingga kamu terbunuh di bawah mereka dan jika kamu tidak mampu, maka bergulinglah agar kamu mati di bawah mereka." Kanzul Ummal Jilid 7, halaman 278; Mu’jam Ahadis Imam Al Mahdi Jilid 3 halaman 79
 
عن أبً الطفٌل، أن عل اًٌا قال له: (ٌا عامر، إذا سمعت الراٌات السود مقبلة من
خراسان فكنت فً صندوق مقفل علٌك فاكسر ذلك القفل وذلك الصندوق حتى تقتل )تحتها، فإن لم تستطع فتدحرج حتى تقتل تحتها (.

20: Moto Panji Hitam Adalah Ahmad

 
Moto Panji Hitam: Ahmad
 
وقال الإمام الباقر (ع) (إن لله تعالى كنزا بالطالقان ليس بذهب ولا فضة ، اثنا عشر ألفا بخراسان شعارهم ((أحمد ، أحمد)) يقودهم شاب من بني هاشم على بغلة شهباء ، عليه عصابة حمراء ، كأني أنظر إليه عابر الفرات. فإذا سمعتم بذلك فسارعوا إليه ولو حبوا على الثلج ) منتخب الأنوار المضيئة ص343.
 
Imam Baqir a.s bersabda: “Allah swt mempunyai perbendaharaan di Thaliqan yang bukan emas dan bukan juga perak,ianya adalah 12,000 orang dari Khurasan, bendera mereka adalah “Ahmad, Ahmad. Mereka dipimpin oleh seorang pemuda dari Bani hashem yang menunggang keldai perang, memakai bandana merah, seolah-olah aku melihatnya di seberang Sungai Furat. Jika kamu mendengar tentangnya, maka bergegaslah kepadanya, walaupun merangkak di atas salju” [Mutakhab Al-Anwar Al-Mudhi’ah, ms343]
 
Maka inilah slogan panji yang kita harus mati dibawahnya. Di bawah panji Ahmad. Tentera dari Khurasan taat kepada Ahmad, Khalifah al Mahdi, Wazir Al Mahdi.
 
 

21: Mahdi Pertama Bernama Ahmad

فذلك اثنى عشر أماما ثم يكون من بعده اثنى عشر مهديا فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه اول المهديين له ثلاثة اسامي اسم كأسمي واسم أبى وهو عبد الله وأحمد والاسم الثالث المهدى وهو اول المؤمنين
 
akan datang selepasnya dua belas Mahdi. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya iaitu Muqarrab yang pertama (sesetengah sumber menyebutkan Mahdi yang pertama). Baginya tiga nama : nama seperti namaku dan nama bapaku, iaitu Abdullah (hamba Allah) dan Ahmad. Dan namanya yang ketiga adalah Al Mahdi, dia adalah yang pertama beriman (dengan zuhur Imam Mahdi a.s).
  1. Sheikh Al Toosi menyebutkan riwayat wasiat ini di dalam kitabnya Al Ghaibah ms 150 beserta himpunan riwayat bagi menguatkan bahawa Imamah adalah untuk Ahlulbayt a.s. Kemudian Sheikh Al Toosi memperkuatkan lagi riwayat ini dengan riwayat-riwayat wasiat yang lain di dalam kitab yang sama pada ms 156. Ianya adalah himpunan riwayat yang digunapakai sebagai dalil untuk menguatkan tuntutannya bahawa Imamah adalah di kalangan Ahlulbayt a.s. Dia mengatakan bahawa riwayat ini adalah sahih kerana Syiah Imamiyah meriwatkannya secara tawatur iaitu orang yang terkemudian meriwayatkan dari orang terdahulu tanpa terputus. Jalan pentashihannya adalah satu sepertimana terdapat di dalam kitab-kitab Imamiyah dan juga melalui manuskrip-manuskrip Amirul Mukminin Ali a.s
  1. Sheikh Al Hurr Al Amili di dalam kitabnya Ithbat Al-Huda, jilid 1, ms 549, hadis no. 376.
  1. Sheikh Al Hurr Al Amili di dalam kitabnya Al Iqadh, ms 393.
  1. Sheikh Hassan bin Sulaiman Al Hilli di dalam kitabnya Mukhtasar Al Bashair, ms 159.
  1. Al Allamah Al Majlisi di dalam kitab Bihar Al Anwar, jilid 53, ms 147, hadis no. 6 (secara ringkas), dan jilid 36, ms 81, hadis no. 81 (secara terperinci tanpa rangkap “Apablia maut menghampirinya”)
  2. Sheikh Abdullah Al Bahrani di dalam kitabnya Al ‘Awalim, jilis 1, ms 370, hadis no. 59.
  1. Sayyid Hashem Al Bahrani di dalam kitabnya Ghayat Al-Maram, jilid 1, ms 370, hadis no. 59.
  1. Sayyid Hashem Al Bahrani di dalam kitabnya Al insaf, ms 222.
  1. Al Faydh Al Kashani di dalam ktabnya Nawadir Al Akhbar, ms 294.
  1. Sheikh Mirza Al Noori di dalam kitabnya Al Najm Al Thaqib, jilid 2, ms 71.
  1. Sayyid Muhammad Muhammad Sadiq Al Sadr menyebutkannya di dalam kitabnya Tarikh Ma Ba’da Dhuhur, ms 641.
  2. Sheikh Al Miyanji di dalam kitabnya Makatib Al Rasul, jilid 2, ms 96.
  1. Sheikh Al Kurani di dalam kitab Mukhtasar Mu’jam Ahadis Al Imam Al Mahdi.

22. Sahabat Pertama Imam Mahdi AS adalah Dari Basrah, Bernama Ahmad

قال الامام علي ع : الا وان اولهم من البصره واخرهم من الابدال .  بشارة الاسلام ص 148
Imam Ali (a.s) ketika dia membicarakan tentang sahabat-sahabat Imam keduabelas: “Yang pertama dari kalangan mereka adalah dari Basra dan yang terakhir dari mereka adalah dari Ibdaal.” [Bisharat Al Islam, ms 148]
 
قال الامام الصادق ع: ومن البصره عبدالرحمن به الاعطف بن سعد واحمد ومليح وحماد بن جابر
ص 232 بشارة الاسلام
Imam Jaafar (a.s) telah berkata ketika membincangkan tentang Sahabat-sahabat Imam Mahdi (a.s): “Dan dari Basra adalah Abdul Rahman, Ahmad dan Maleeh.” [Bishara Al Islam, ms 181]

23: Akan Ada Qaim Yang Akan Bangkit Di Basrah

  – قال سلمان الفارسً رضً الله عنه : أتٌت أمٌر المؤمنٌن علً 6 76 – 75 العدد القوٌة – علً بن ٌوسف الحلً – ص  . ) فقلت : ٌا أمٌر المؤمنٌن متى القائم من ولدك ؟ فتنفس 1 ( طالب ( علٌه السلام ) خالٌا › 76 صفحة ‹ بن أبً  فإذا قتلت ملوك بنً ،  وٌتغنى بالقرآن ،  وتضٌع حقوق الرحمن ، الصعداء وقال : لا ٌظهر القائم حتى ٌكون أمور الصبٌان  وخربت البصرة هناك ٌقوم القائم من ولد ،  أصحاب الرمً عن الأقواس بوجوه كالتراس ، العباس أولً العمى والالتباس 2 ( )  ) . الحسٌن ( علٌه السلام
 
Al Udad Al Qawiyya, Ali Ibn Yusuf al Hilli, halaman 75-76
 
Salman al Farisi RA berkata: “Aku datang kepada Amirul Mukminin AS dan bertanya: “Wahai Amirul Mukminin, bilakah Qaim dari anak mu?” Jadi beliau mengambil nafas dalam dan bersabda: “Qaim tidak akan muncul sehingga… dan hak Al Rahman diabaikan. Quran akan digunakan untuk nyanyian, jadi jika raja-raja Bani Abbas terbunuh, yang terutama dalam kebutaan dan kekeliruan…Dan kemusnahan Basrah, di sana Qaim akan bangkit dari anak Al Hussain AS..
 
Dan telah disebutkan dari mereka AS, bahawa Basrah akan menyaksikan peristiwa-peristiwa besar.
 
حدثنا محمد بن القاسم عن محمد بن عبد الله عن جعفر بن محمد ع أنه قال: إن لنا
بالبصرة وقعة عظيمة
 
Imam Jaafar Bin Muhammad AS bersabda:"Kami punyai untuk kami di Basrah, peristiwa yang besar"  Malahem Wal Fitan p.134
 
 وقال عليه السلام في خطبته الطتنجية … وذلك إذا دهم البلاء الزوراء وتتصل البلايا والرزايا بالعالم فيقتل الأنباط وجبابرتها ويملكون ديارها وذراريها وكم يكون الثاني عشر في عشرها الأوّل ظهور الديلم واجباًوجيلان وقوم من خراسان يملكون التبريز ويؤمرون الأمير ويضطرب العراق بهم والعجب كل العجب من الأربعين الى الخمسين من نوازل وزلازل وبراهين ودلائل إذا وقعت الواقعة بين همدان وحلوان ويقتل خلق في حلوان الى النهروان ويزول ملك الديلم يملكها أعرابي وهو عجمي اللسان يقتل صالحي ذلك العصر وهو أول الشاهد ثم في العشر الثالث من الثلاثين تقبل الرايات من شاطئ جيحون لفارس ونصيبين تترادف إليهم رايات العرب فينادي بلسانهم بقدر مجرى السحاب ونقصان الكواكب وطلوع القطر التالي الجنوب كغراب الأبنور وزلازل وهبات وآيات هنالك يوضح الحق ويزول البلاء ويعز المؤمن ويذل الكافر المخالف ويملك بحار الكوفة البريء منهم لا المتغلبين في ألا إنّهم طغاة مردة فراعنة وتكون بنواحي البصرة حركة لست أذكرها ويظهر العرب على العجم ويعدلون بالأهواز من دون الناس وكم أشياء أخفيتها لا يطيقها الوعي ولا يصبر على حملها وأمور قد أهملتها خوفاً أن يقال متى علمتها ؟ .
 
Imam Ali AS bersabda: "Akan ada disekeliling Basrah satu gerakan yang tidak akan aku sebutkan. Dan Arab akan memprotes ke atas Ajam, dan mereka akan tinggal di Ihwaz tanpa menghiraukan orang lain. Dan betapa banyak perkara yang aku sembunyikan di mana akal tidak dapat memahami dan kesabaran tidak dapat membawanya serta urusan yang aku abaikan, kerana risau sesetengah akan berkata "Dimana kamu mendengar perkara ini?" Dan aku mendakwah dengan sasaran yang rendah seperti yang telah diarahkan ke atas ku "Maza Qala Ali Fi AKhiruzaman, p.504 Khutbah Tatanjya

24: Pengikut Imam Mahdi Di Akhir Zaman Bernama Ansar

Dari Abi Basir dari Abu Abdullah AS: “Dari anak si fulan di masjid kamu(yakni masjid Kufah) adalah kejadian di Hari Arafah. 40,000 akan dibunuh dari Bab al Fil ke As’hab al Sabun. Dan berhati-hatilah dengan jalan ini dan jauhilah ia. Dan yang berada dalam keadaan terbaik adalah yang mengambil jalan Ansar.” Al Irshad, Jilid 2, Halaman 377
 
عن أبي بصير، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: ( إن لولد فلان عند مسجدكم – يعني مسجد الكوفة – لوقعة في يوم عروبة، يقتل فيها أربعة
 
آلاف من باب الفيل إلى أصحاب الصابون، فإياكم وهذا الطريق فاجتنبوه، وأحسنهم حالا من أخذ في درب الأنصار ) الإرشاد ج 2 ص
377.

25: Imam Ali Menyebut Ahmad Sebagai Pemimpin

-قال الامام علي ع:" ….لما قادهم احمد وصدق محمد… " ماذا قال علي في اخر الزمان ص 6
 
Imam Ali (a.s) telah berkata: “Dan apabila Ahmad memimpin, maka Muhammad akan diberi kepercayaan.” [Alamat Akhir Al Zaman min Ali ibn Abi Talib oleh Ali Ashoor, ms 6]
 
Maka apabia Ahmad, sang sahabat Imam Mahdi AS, lelaki dari timur, Khalifah Al Mahdi memimpin gerakan Yamani yang menyeru kepadanya, Muhammad Al Mahdi akan dipercayai, diimani.

26: Lelaki Yang Menggandar Pedang Selama 8 Bulan Panjinya dilaknat

الغ بٌة للنعمان :ً بهذا الاسناد ) 2 (، عن عبد الله بن حماد، عن عبد الله بن سنان عن أب ]عبد الله[ جعفر ]بن محمد[ ) 3 )
عل هٌ السلام أنه قال: أبى الله إلا أن خٌلف وقت الموقت نٌ . وه را ةٌ ) 4( رسول الله صلى الله عل هٌ وآله نزل بها جبرئ لٌ وٌم بدر س رٌ به ) 5). ثم قال: اٌ با محمد ) 6( ما ه والله من قطن ولا كتان ولا قز ولا حر رٌ، فقلت : من أي شئ ه ؟ً قال: من ورق الجنة، نشرها رسول الله صلى الله عل هٌ وآله وٌم بدر، ثم لفها ودفعها إلى عل عل هٌ
السلام فلم تزل عند عل عل هٌ السلام حتى كان وٌم البصرة، فنشرها أم رٌ المؤمن نٌ عل هٌ السلام ففتح الله عل هٌ ثم لفها ) 7). وه عندنا هناك لا نٌشرها أحد حتى قٌوم القائم عل هٌ السلام فإذا قام نشرها فلم بٌق ف المشرق والمغرب أحد إلا لعنها
( 1( و سٌ رٌ الرعب قدامها شهرا، ]و وراءها شهرا[ وعن مٌ نٌها شهرا، وعن سٌارها شهرا . ثم قال: اٌ با محمد إنه خٌرج موتورا غضبان أسفا، لغضب الله على هذا الخلق عل هٌ قمصٌ رسول الله صلى الله عل هٌ
وآله، الذي كان عل هٌ وٌم أحد، وعمامته السحاب، ودرع رسول الله صلى الله عل هٌ وآله السابغة، وس فٌ رسول الله صلى
الله عل هٌ وآله ذو الفقار، جٌرد الس فٌ على عاتقه ثمان ةٌ أشهر قٌتل هرجا . فأول ما بٌدء ببن ش بٌة ف قٌطع أ دٌ هٌم و عٌلقها ف الكعبة، و نٌادي مناد هٌ هؤلاء سراق الله، ثم تٌناول قر شٌا فلا أٌخذ منها
إلا الس فٌ، ولا عٌط هٌا إلا الس فٌ ولا خٌرج القائم عل هٌ السلام حتى قٌرأ كتابان كتاب بالبصرة، وكتاب بالكوفة بالبراءة
من عل عل هٌ السلام
 
Imam Jaafar bin Muhammad (a.s) berkata: “Kebangkitan Qaim tidak akan tiba, melainkan setelah lengkap satu putaran. Lalu aku bertanya: Berapa lama putaran itu? Seraya Imam (a.s) berkata: 10,000, Jibril di sebelah kanan dan dan Mikail di sebelah kiri, dan kemudian dia akan mengibarkan bendera dan berjalan dengannyaTiada manusia di timur dan barat dunia ini melainkan melaknatnya, dan ianya adalah panji Rasulullah (sawas), yang Jibril telah datang semasa peperangan Badar. Para sahabatnya bertanya: "Dan apakah ia?" Beliau AS menjawab: "sebuah dedaun dari syurga, diangkat oleh Rasulullah SAW di hari Badar, dan diberikan kepada Imam Ali AS dan ia akan kekal bersama kami di situ, tiada yang akan mengangkatnya kecuali sehingga Al Qaim bangkit..Dan pedang Rasulullah SAW Zulfiqar akan dikeluarkan dan menggandar dibahunya selama 8 bulan, membunuh tanpa kawalan..” [Ms 361, jilid 52, Bihar Al Anwar] [Ghaybat Al Nu’mani, ms 307-308]
 
Ingat kembali riwayat panji yang dilaknat yang telah disebutkan sebelum ini.

27: Lelaki Yang Menggandar Pedang Selama 8 Bulan Akan Membunuh Sehingga Diragui Dari Bani Fatimah

Imam Ali AS bersabda: “..Allah akan memberi kelegaan dari ujian dengan seorang lelaki rumahku.. Beliau akan menggandar pedang di bahunya selama 8 bulan sehingga Quraish mahukan dunia dan apa yang berada di dalamnya untuk menemui aku di satu darjat, jadi aku akan memberikan beberapa kepada mereka dan akan mengambil beberapa dari mereka apa yang mereka menghalang aku darinya.. Sehingga mereka berkata: “Dia bukan dari Quraish, jika dia adalah dari Quraish dan anak Fatimah, maka dia akan berbelas kasihan kepada kita. Allah akan menguatkannya ke atas Bani Umayyah dan akan meletakkan mereka di bawah telapak kakinya dan memusnahkan mereka..” Suleim Ibn Qais hal. 268-259
 
أمٌر المؤمنٌن قال:ٌفرج الله البلاء برجل من بٌتً كانفراج الأدٌم من بٌته،
ثم ٌرفعون إلى من ٌسومهم خس اًفا وٌسقٌهم بكأس مصبرة ولا ٌعطٌهم ولا ٌقبل منهم إلا
السٌف، هر اًجا هر اًجا، ٌحمل السٌف على عاتقه ثمانٌة أشهر، حتى تود قرٌش بالدنٌا وما فٌها أن ٌرونً مقا اًما واح اًدا فأعطٌهم وآخذ منهم بعض ما قد منعونً، وأقبل منهم بعض ما ٌرد علٌهم حتى ٌقولوا: ما هذا من قرٌش، لو كان هذا من قرٌش ومن ولد فاطمة لرحمنا، ٌغرٌه
.الله ببنً أمٌة فٌجعلهم تحت قدمٌه وٌطحنهم طحن الرحى

28: Bani Fatimah Menentang Sahib Kamu

 
Abu Abdullah AS: “..Demi Allah, bukanlah Sahib kamu jika melainkan Bani Fatimah berkumpul menentangnya. Jika ia dalam bulan Rajab, mulakan dengan nama Allah SWT dan jika kamu mahu melambatkan sehingga Shaaban, tiada masalah. Dan jika kamu mahu berpuasa dengan keluarga kamu, mungkin ia lebih baik untuk kamu, cukuplah Sufyani sebagai tanda.” Al Kafi jil.8 hal.264
 
:الكلٌنً: علً بن إبراهٌم: عن أبٌه، عن صفوان بن ٌحٌى، عن عٌص بن القاسم، قال سمعت أبا عبد الله ٌقول: (… إن أتاكم آت منا فانظروا على أي شًء تخرجون، ولا تقولوا خرج زٌد فإن زٌ اًدا كان عال اًما وكان صدو اًقا ولم ٌدعكم إلى نفسه إنما دعاكم إلى الرضا من آل محمد ، ولو ظهر لوفى بما دعاكم إلٌه إنما خرج إلى سلطان مجتمع لٌنقضه، فالخارج منا الٌوم إلى أي شًء ٌدعوكم إلى الرضا من آل محمد فنحن
نشهدكم إنا لسنا نرضى به وهو ٌعصٌنا الٌوم ولٌس معه أحد وهو إذا كانت الراٌات
والألوٌة أجدر أن لا ٌسمع منا إلا مع من اجتمعت بنو فاطمة معه، فوالله ما صاحبكم إلا من اجتمعوا علٌه، إذا كان رجب ( ١) فأقبلوا على اسم الله وإن أحببتم أن تتأخروا إلى شعبان فلا ضٌر، وإن أحببتم أن تصوموا فً أهالٌكم فلعل ذلك أن ٌكون أقوى لكم
)وكفاكم بالسفٌانً علامة (.

29: Kebenaran Sebelum kemunculan Al Qaim

 
 
Imam Sadiq AS bersabda tentang tafsir (لَِمن َشاء ِمنُكْمأَن ٌََتَقدَّدَمأَْو ٌََتأَدَّخَر) : “Sebelum kemunculan Qaim, sesiapa yang mahu menerima kebenaran dan pergi kepadanya, dan sesiapa yang mahu boleh lambat sebelumnya.” Bihar al Anwar jilid 25 halaman 325-326
 
لَِمن َشاء ِمنُكْمأَن ٌََتَقدَّدَمأَْو ٌََتأَدَّخَر)قال:الٌومقبلخروجالقائممنشاءقبلالحقوتقدمإلٌهومنشاءتأخرعنه…….) بحار الأنوار 42 / 326
 
Imam Sadiq AS menyatakan bahawa akan ada kebenaran sebelum Imam Mahdi AS. Apakah kebenaran tersebut? Mari kita sama-sama lihat perkara-perkara sebelum Imam Mahdi AS:
 
وبهذا الاسناد، عن ابن فضال، عن حماد، عن إبراهيم بن عمر، عن عمر بن حنظلة ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خمس قبل قيام القائم من العلامات: الصيحة والسفياني، والخسف بالبيداء، وخروج اليماني، وقتل النفس الزكية .
 
Dan dari Isnad ini, dari ibn Faddal dari Hammad dari Ibrahim b. `Umar dari `Umar b. Hanthala dari Abu `Abdillah عليه السلام.
 
Beliau bersabda: "Lima tanda akan datang sebelum Al Qaim, Saihah(jeritan), Sufyani, Penenggelaman di Al Baida', kebangkitan Al Yamani dan pembunuhan Nasf al Zakiyyah. (Kitab Ghaibat at Tusi) (hasan) (حسن)
 
Jadi, yang mana satukah dari lima tanda ini merupakan kebenaran yang wajib kita pergi kepadanya? Tidak lain dan tidak bukan, Al Yamani.

30: Yang Wajib DIberi Baiah Antara Rukun dan Makam adalah Imam Majhul

Diriwayatkan dari Ali Bin Ahmad dari Ubaidullah Bin Musa dari Abdullah Bin Hammad dari Ibrahim Bin Abdullah BIn Alaa dari bapanya dari Imam Jaafar Sadiq AS yang beliau bersabda: Amirul Mukminin AS mengkhabarkan beberapa perkara yang akan berlaku selepasnya sehinggalah kemunculan Qaim. Imam Hussain AS bertanya: “Ya Amirul Mukminin, bilakah Allah akan membersihkan bumi dari orang yang zalim?” Amirul Mukminin AS menjawab: “Allah tidak akan membersihkan bumi dari kezaliman sehinggalah darah suci(haram) ditumpahkan.”
 
Beliau kemudiannya menceritakan kisah Umayyah dan Abbasiah dalam riwayat yang panjang,kemudian beliau AS bersabda: “Apabila Qaim bangkit di Khurasan, mengalahkan Kufah dan dua umat, melalui kepulauan Bani Kawan, dan kebangkitan seseorang dari kami di Jilan, yang akan didokong oleh orang-orang Aabir dan Daylaman, kemudian panji-panji Turki akan bangkit di negara berbeza untuk mendokong anak ku. Kemudian beberapa kejadian akan berlaku di sini dan sini. Basrah akan dimusnahkan dan Amir antara Amir akan memerintah Mesir.” Kemudian beliau bersabda: “Apabila tentera bersedia, berbagai pemimpin bangkit, pemberontak memberontak dan orang kafir binasa maka tunggulah Qaim dan Imam yang tidak dikenali muncul dengan kemuliaan dan keutamaan. Wahai Hussain, beliau adalah keturunan mu, yang tidak ada yang serupa dengannya. Beliau akan muncul antara dua rukun dalam pakaian rabak. Beliau akan memerintah dan membersihkan bumi dari kejahatan. Diberkati yang hidup di zamannya dan menikmati pemerintahannya.”
Bihar al-Anwar: V. 52, P. 235.
 
Imam Mahdi AS telah dikenali oleh umat Shia, dan sering disebut oleh mereka, dan nasabnya jelas. namun Imam Majhul(yang tidak dikenal) mestilah Imam yang tidak dikenali Shia dan tidak disebut oleh mereka langsung sebelum kezuhurannya. Dan beliau akan muncul antara Rukun dan Makam.
 
أمير المؤمنين عليه السلام حدث عن أشياء تكون بعده إلى قيام القائم فقال الحسين:
يا أمير المؤمنين متى يطهر الله الأرض من الظالمين؟ قال: لا يطهر الله الأرض من الظالمين حتى يسفك الدم الحرام.
ثم ذكر أمر بني أمية وبني العباس في حديث طويل، وقال: إذا قام القائم بخراسان وغلب على أرض كوفان (1) والملتان، وجاز جزيرة بني كاوان، وقام منا قائم بجيلان، وأجابته الآبر والديلم، وظهرت لولدي رايات الترك متفرقات في الأقطار والحرامات (2) وكانوا بين هنات وهنات.
إذا خربت البصرة، وقام أمير الامرة، فحكى عليه السلام حكاية طويلة.
ثم قال: إذا جهزت الألوف، وصفت الصفوف، وقتل الكبش الخروف هناك يقوم الآخر، ويثور الثائر، ويهلك الكافر، ثم يقوم القائم المأمول، والامام المجهول، له الشرف والفضل، وهو من ولدك يا حسين لا ابن مثله يظهر بين الركنين في دريسين باليين (3) يظهر على الثقلين ولا يترك في الأرض الأدنين (4) طوبى لمن أدرك زمانه ولحق أوانه، وشهد أيامه.
بيان: القائم بخراسان هلاكوخان أو جنكيزخان وكاوان جزيرة في بحر البصرة ذكره الفيروزآبادي، والقائم بجيلان السلطان إسماعيل نور الله مضجعه والآبر قرية قرب الاستراباد، والخروف كصبور الذكر من أولاد

31: Yang Akan Diberi Baiah Antara Rukun Dan Makam Adalah Ahmad

Map

حدثنا علي بن أحمد بن موسى رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن أبي عبد الله الكوفي قال: حدثنا محمد بن إسماعيل البرمكي قال: حدثنا إسماعيل بن مالك، عز محمد بن سنان، عن أبي الجارود زياد بن المنذر، عن أبي جعفر محمد بن علي الباقر، عن أبيه، عن جده عليهم السلام قال: قال أمير المؤمنين عليه السلام – وهو على المنبر -:( يخرج رجل من ولدي في آخر الزمان أبيض اللون، مشرب بالحمرة، مبدح البطن عريض الفخذين، عظيم مشاش المنكبين  بظهره شامتان: شامة على لون جلده  وشامة على شبه شامة النبي صلى الله عليه وآله، له اسمان: اسم يخفى واسم يعلن، فأما الذي يخفى فأحمد وأما الذي يعلن فمحمد
 
Huzaifah bin Al Yamani telah mendengar Rasulullah (sawas) bersabda: “Dia akan diberi baiah di antara Rukun dan Makam yang namanya adalah Ahmad, Abdullah dan Mahdi, yang demikian itu adalah tiga namanya.” [Ghaybah Al Toosi, ms305, ms 299, ms 454, ms 470] [Bihar Al Anwar, jilid 52, ms 291][Mujam Ahadeeth oleh Syeikh Ali Al Korani, jilid 1, ms 453] [Al Khara’ej Al Jara’eh oleh Liqab AlDeen Al-Rawandi, ms 1149]
 
Ini persis seperti nama Mahdi Pertama yang disebutkan dalam hadis wasiat Nabi SAW

32: Anak Al Hussain Akan Diberi Baiah Antara Rukun Dan Makam Dan Panjinya Wajib Diikuti Ketimbang Yang Lain

 
وعن جابر، قال: قال لً محمد بن علً (علٌهما السلام): (ٌا جابر، إن لبنً العباس راٌة ٌباٌع ، ولغٌرهم راٌات، فإٌاك ثم إٌاك ثم إٌاك – ثلا اًثا – حتى ترى رجلا من ولد الحسٌن )…له بٌن الركن والمقام (.
 
Dari Jabir, Muhammad Ibn Ali berkata: “Wahai Jabir, untuk Bani al Abbas adalah sebuah panji dan selain dari mereka juga adalah panji. Berjaga-jagalah( diulang tiga kali) sehingga kamu melihat seorang lelaki dari anak Al Hussain AS yang akan dibaiah manusia di antara rukun dan makam.."
 
Mustadrak Al Wasael jil.11 hal. 38 hadis 12376
Usool Al Sita Ashar hal.79
Jame Ahadeeth Al Shia Buroojerdi jil.13 hal.75 hadis 164
 
 
Dari Abu Jaafar AS apabila ditanya tentang bilakah kezuhuran, beliau kemudian membaca firman Allah swt " Katakanlah: "Tunggulah kamu  dan kami pun sebenarnya menunggu..” (6:158). Daripada keluarga Jaafar ibn Abu Thalib adalah sebuah panji kesesatan, dari keluarga Abbas juga adalah panji kesesatan dan kejahatan. Dan kemudian adalah panji dari keluarga Hassan ibn Ali, dan ia bukanlah apa-apa. Seterusnya adalah panji dari anak Al Hussain akan ditegakkan dan di dalamnya wujud urusan."  Sharh Al Akhbar v.2 p.97
 
Jadi urusan ini, yakni faraj adalah bersama seorang lelaki dengan panji Hussaini, dari Ahlulbait AS dan merupakan Yamani yang dijanjikan. Tiada panji yang lebih mendapat petunjuk dari panji Al Yamani, dan ia adalah panji yang harus ditujui di akhir zaman.
 
Dari Jabir al Ju’fi dari Abu Jaafar AS: “..Apa sahaja yang membawa kekeliruan kepada kamu, janji Nabi Allah, panjinya dan senjatanya tidak akan mengelirukan kamu dan berhati-hatilah kamu akan orang-orang yang sesat dari keluarga Muhammad, kerana untuk keluarga Muhammad dan Ali adalah satu panji, dan selain mereka juga adalah panji, tinggallah ditempat mu dan janganlah kamu mengikuti seseorang lelaki sehinggalah seorang lelaki dari anak Al Hussain datang dengan perjanjian Nabi SAW, panji dan senjatanya.."  Bihar Al Anwar Jilid 52 hal.224
 
Janji Nabi Allah adalah wasiatnya, dan itulah yang dibawa oleh Ahmad al Hassan dalam menjalankan perintah yang dibawa oleh Imam Al Mahdi AS.
 
ما أشكل عليكم فلم يشكل عليكم عهد هبي الله صلى الله عليه وآله وزايته وسلاحه والنفس الزكية من ولد الحسين فان أشكل عليكم هرا فلا يشكل عليكم الصىت من السماء باسمه وأمسه وإياك وشراذ
 
من آل محمد عليهم السلام فان لآل محمد وعلي زاية ولغيرهم زايات فالزم الازض ولا ثتبع منهم زجلا أبدا حتى ثسي زجلا من ولد الحسين ، معه عهد هبي الله وزايته وسلاحه ، فان عهد هبي الله صاز عند علي
 
بن الحسين ثم صاز عند محمد بن علي ، ويفعل الله ما يشاء

33: Hanya Maula Yang Akan Menggantikan Imam Mahdi AS Tahu Urusannya

سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول:
إن لصاحب هذا الامر غيبتين إحداهما تطول حتى يقول بعضهم: مات، ويقول بعضهم: قتل، ويقول بعضهم: ذهب، حتى لا يبقى على أمره من أصحابه إلا نفر يسير لا يطلع على موضعه أحد من ولدهولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره
ومما صح لي روايته عن الشيخ السعيد أبي عبد الله محمد المفيد (رحمه الله)، يرفعه إلى المفضل بن عمر (1) قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: إن لصاحب هذا الأمر غيبتين، تطول إحداهما حتى يقول بعضهم مات، (2) وبعضهم ذهب، حتى لا يبقي امرؤ من أصحابه إلا نفر يسير. لا يطلع على موضعه أحد من ولده (3) ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره
 
 
Daripada Mufadhal bin Umar, daripada Abi Abdillah (a.s): Sohibul Amr akan mempunyai dua keghaiban, salah satunya akan panjang (lama), sehingga sebahagian mereka akan mengatakan dia telah mati, sebahagian pula akan berkata dia telah dibunuh, dan sebahagian pula akan mengatakan dia telah pergi. Sehingga tiada satu pun yang tinggal melainkan sahabatnya yang paling jujur. Dan tiada seorang pun yg mengetahui urusannya hatta anak-anak dari keturunannya atau orang lain, melainkan maula yang akan menggantikannya. [Al Ghayba Li Al Toosi, ms 161]
 
Disebutkan di dalam hadis ini, bahawa Qaim akan mempunyai dua keghaiban. Di dalam keghaiban yang kedua, iaitu yang panjang ini, Imam Abu Abdullah AS menyebutkan hanya maula yang akan menggantikannya sahaja yang mengetahui urusannya. Sekaligus kita mengetahui bahawa maula ini WUJUD KETIKA TEMPOH KEGHAIBAN INI.
Maula yang akan menggantikan beliau adalah Ahmad yang disebutkan dalam wasiat Nabi SAW sebagai Mahdi Pertama. Mahdi Pertama wujud dalam tempoh keghaiban kubra Imam Mahdi AS.

34: Maula Ini Muncul Sebelum Imam Mahdi AS

، عن أبي جعفر محمد بن علي (عليهما السلام) أنه قال:
" يكون لصاحب هذا الأمر غيبة في بعض هذه الشعاب – وأومى بيده إلى ناحية ذي طوى ((2)) – حتى إذا كان قبل خروجه أتى المولى الذي كان معه حتى يلقى بعض أصحابه، فيقول: كم أنتم هاهنا؟
 
فيقولون: نحو من أربعين رجلا.
فيقول: كيف أنتم لو رأيتم صاحبكم؟
فيقولون: والله لو ناوي بنا الجبال لناويناها معه، ثم يأتيهم من القابلة ويقول:
أشيروا إلى رؤسائكم أو خياركم عشرة، فيشيرون له إليهم فينطلق بهم حتى يلقوا صاحبهم ويعدهم الليلة التي تليها
 
Dari Al Baqir a.s: "Akan ada untuk Sahibul Amr sebuah keghaiban di beberapa daerah ini dan kemudian beliau menundingkan jarinya ke  Zu Tiwa sehingga sebelum kemunculannya, maula yang bersama beliau akan sampai dan beliau akan bertemu dengan beberapa orang sahabat." (Ghaibah an Numani)
 
Hadis ini menunjukkan maula ini wujud di waktu keghaiban Sahibul Amr.
 

35: Yamani Itu Adalah Mahdi

Di satu hadis disebutkan bahawa Yamani dan Sufyani adalah di tahun yang sama, hadis yang lain pula menyebutkan Qaim dan Sufyani muncul di tahun yang sama.

 
وعنه ، عن سيف بن عميرة، عن بكر بن محمد الازدي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خروج الثلاثة: الخراساني والسفياني واليماني في سنة واحدة في شهر واحد في يوم واحد، وليس فيها راية بأهدى من راية اليماني يهدي إلى الحق .
 
 
Dan darinya dari Sayf b. `Umayra dari Bakr b. Muhammad al-Azdi dari Abu `Abdillahعليه السلام. Beliau bersabda: Khurujnya yang tiga: Khurasani dan Sufyani dan Yamani adalah di dalam tahun, bulan dan hari yang sama, dan tiada panji di dalamnya yang lebih mendapat petunjuk dari panji Al Yamani, menunjuk ke arah kebenaran. (Ghaibah at Tusi)
 
النعمانً: بسنده عن محمد بن مسلم، عن أبً جعفر محمد بن علً : أنه قال: (السفٌانً )والقائم فً سنة واحدة (.
 
Dari Muhammad ibn Sulaiman dari Ala dari Muhammad ibn Muslim dari Abu Jaafar AS: “Sufyani dan Al Qaim adalah di tahun yang sama." Imam Al Thani Ashar jil.2 hal.250 Al Maktaba Al Shamel
 
Di hadis yang lain, Yamani dan Qaim digambarkan sebagai kuda yang bersaing dengan Sufyani.
 
“..يخرج السفياني والمهدي كفرسي رهان،.."
 
Sheikh Ali Korani meriwayatkan dalam kitabnya hadis berikut: “…Al Sufyani dan Al Mahdi akan keluar seperti dua ekor kuda lumba, Al Sufyani akan mendahului dan begitu juga Al Mahdi. [Mujam Ahadeeth AlImam AlMahdi halaman 424;Hadis 943, Na’im Ibnu Hammad]
 
عن ابي عبد الله ع قال اليماني السفياني كفرسي رهان
 
Diriwayatkan daripada Ali bin Ahmad, dia berkata ianya telah dikatakan oleh Ubaydullah bin Musa, daripada Ibrahim bin Hashim, daripada Muhammad bin Abi Amir, daripada Hisham bin Salim, daripada Abi Abdillah, telah berkata: “Al Yamani dan Al Sufyani akan menjadi seperti dua kuda yang saling berlumba.” [Ghaybat Al Nu’mani, ms 305]
 
Jelas dari sini, Yamani juga merupakan seorang Mahdi/ Qaim.

36: Lelaki Berpanji Mempunyai Nama Nabi, Gelaran pakciknya, Sahibul Amr Yang Mengangkat Senjata Selama 8 bulan

Kita semua mengetahui dari hadis sebelumnya bahawa lelaki berpanji hitam dari timur adalah Al Yamani. Beliau mempunyai nama Nabi SAW dan gelaran pakciknya.

 
وفي النعماني/178، عن عبد الأعلى بن حصين الثعلبي عن أبيه قال: لقيت أبا جعفر محمد بن علي عليه السلام في حج أو عمرة فقلت له: كبرت سني ودق عظمي فلست أدري يقضى لي لقاؤك أم لا فاعهد إلي عهداً وأخبرني متى الفرج؟ فقال: إن الشريد الطريد الفريد الوحيد، المفرد من أهله، الموتور بوالده، المكنى بعمه، هو صاحب الرايات، واسمه اسم نبي. فقلت: أعد علي، فدعا بكتاب أديم أو صحيفة فكتب لي فيها
 
Dari Abdul Ala ibn Hasin at Thalabi dari bapana berkara: Aku menemui Abu Jaafar Muhammad Ibn Ali ketika Haji atau Umrah dan aku berkata kepadanya: “Aku sudah tua dan tulangku sudah menjadi lemah, bolehkah kamu memberi aku satu janji dan memberitahu ku bilakah kezuhuran?” Beliau AS menjawab: “Beliau adalah pelarian, yang dalam buangan, kesunyian, dan satu-satunya dari keluarganya yang mawtoor oleh bapanya, kuniyahnya adalah pakciknya, beliau adalah lelaki berpanji(Sahibul Ra’yat) dan namanya adalah nama Nabi.” Imamah wal Tabsir Li Ibn Babuya al Qummi halaman 115
 
Dan figur yang mempunyai gelaran seperti pakciknya ini disebutkan akan berperang selama lapan bulan, seperti lelaki dari keluarga Imam Mahdi AS yang disebutkan sebelum ini. 
 
– حدثنا أبي رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن يحيى العطار قال: حدثنا جعفر بن محمد بن مالك قال: حدثني حمدان بن منصور، عن سعد بن محمد، عن عيسى الخشاب قال: قلت للحسين بن علي عليهما السلام: أنت صاحب هذا الامر؟ قال: لا ولكن صاحب الامر الطريد الشريد الموتور بأبيه، المكني بعمه (1)، يضع سيفه على عاتقه ثمانية أشهر (2).
 
Dari Isa Al Kashab yang berkata; Aku berkata kepada Al Hussain Ibn Ali AS: "Adakah kamu adalah Sahibul Amr?" Beliau AS bersabda: "Bukan, tetapi Sahibul Amr adalah yang ditinggalkan(tareed), pelarian(shareed), mawtoor oleh bapanya, dan kuniyah beliau adalah pakciknya, beliau akan mengangkat senjata di atas bahunya selama lapan bulan." (Kamaluddin halaman 318)
 
Sekali lagi terbukti bahawa lelaki dari timur ini adalah ahli panji dan juga Sahibul Amr, dan beliau bukanlah Imam Mahdi AS.
 
Tentang kuniyah yang berkaitan dengan pakciknya:
 
امام علً ع : ٌا ابا العباس انت امام الناس
 
Imam Ali AS bersabda dalam khutbahnya di Kufa:”..Ya Abal Abbas, kamu adalah Imam manusia.” Ilzam Al Naseb Jilid 2 oleh Syeikh Yazdi Al Haeri
 
Kita semua tahu bahawa kuniyah Imam Mahdi AS adalah Aba Saleh, bukan Abal Abbas. Jadi jelas ini bukan merujuk kepada Imam Mahdi, tetapi dari keturunannya, yakni Ahmad al Hassan.
 

37: Qaim Mempunyai Dua Nama

حدثنا علي بن أحمد بن موسى رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن أبي عبد الله الكوفي قال: حدثنا محمد بن إسماعيل البرمكي قال: حدثنا إسماعيل بن مالك، عز محمد بن سنان، عن أبي الجارود زياد بن المنذر، عن أبي جعفر محمد بن علي الباقر، عن أبيه، عن جده عليهم السلام قال: قال أمير المؤمنين عليه السلام – وهو على المنبر -:( يخرج رجل من ولدي في آخر الزمان أبيض اللون، مشرب بالحمرة، مبدح البطن عريض الفخذين، عظيم مشاش المنكبين  بظهره شامتان: شامة على لون جلده  وشامة على شبه شامة النبي صلى الله عليه وآله، له اسمان: اسم يخفى واسم يعلن، فأما الذي يخفى فأحمد وأما الذي يعلن فمحمد
 
Imam Al Baqer (a.s) berkata: [“Bagi Qaim dua nama, satu yang tersembunyi dan satu lagi didedahkan. Bagi nama yang disembunyikan adalah Ahmad dan dan bagi yang didedahkan adalah Muhammad.”] [Kamal Al Deen, jilid 2, ms 653, bab 52]

38: Allah Mengutuskan Seorang Lelaki Dari Ahlulbait AS Sebelum Imam Mahdi AS

عن أبً بصٌر عن أبً عبد الله علٌه السلام قال: ( الله أجل وأكرم وأعظم من أن ٌترك الارض بلا إمام عادل قال : قلت له : جعلت فداك فاخبرنً بما أسترٌح إلٌه قال : ٌا أبا محمد لٌس ترى امة محمد فرجااً أبدااً مادام لولد بنً فلان ملك حتى ٌنقرض ملكهم فإذا انقرض ملكهم أتاح الله لأمة محمد برجل منا أهل البٌت ٌشٌر (ٌسٌر) بالتقى وٌعمل بالهدى ولا ٌأخذ فً حكمه الرشا. والله إنً لاعرفه باسمه واسم أبٌه ثم ٌأتٌنا الغلٌظ القصرة ذو الخال والشامتٌن القائد العادل الحافظ لما .استودع ٌملاها عدلااً وقسطااً كما ملأها الفجار جورااً وظلمااً ) بحار الأنوار ج25 ص 269
 
Abu Basir dari Imam Sadiq AS: “Ya Abu Muhammad, umat Muhammad SAW tidak akan melihat sebarang kelegaan, kecuali anak kepada Bani Fulan mempunyai sebuah kerajaan yang akan musnah. Apabila ia musnah, Allah akan mengutuskan untuk umat Muhammad seorang lelaki dari kami Ahlulbait AS, yang hidup zuhud dan beramal untuk petunjuk serta tidak mengambil sebarang rasuah dari pemerintahannya. Demi Allah, aku mengenalinya dengan namanya dan nama bapanya. Dan kemudian beliau akan datang kepada kami, seseorang dengan ketinggian sederhana[غليظ القصره i.e. seperti Imam Ali AS], yang mempunya tahi lalat dan dua tanda, pemimpin yang adil, Hafiz kepada apa yang dia tinggalkan, beliau akan menyebarkannya dengan keadilan dan ketenangan setelah ia dipenuhi dengan kezaliman serta ketidak adilan.. Bihar v.52 p.269
 
Hadis ini bercakap tentang DUA figur yang berbeza, di mana, figur pertama adalah seorang lelaki dari Ahlulbait AS yang akan datang sebelum figur yang mempunyai ketinggian sederhana.
 
Figur pertama ini disebut akan memerintah, zuhud dan beramal. Apabila disebutkan “dari Ahlulbait AS” maka sudah tentu figur ini bukan orang biasa. Dan kita juga mengetahui bahawa wujud MAULA yang mengetahui dan menguruskan urusan Imam Mahdi AS di zaman keghaiban panjang. 

39: Bapa Al Mahdi Akan Datang Selepas Anaknya

إخباره صلى الله علٌه وآله عن المهدي علٌه السلام ثم ضرب بٌده على الحسٌن علٌه السلام فقال: ٌا سلمان، مهدي أمتً الذي ٌملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما من ولد هذا. إمام بن إمام، عالم بن عالم، وصً بن وصً، أبوه
 
.الذي ٌلٌه إمام وصً عالم
قال: قلت: ٌا نبً الله، المهدي أفضل أم أبوه؟ قال: أبوه أفضل منه. للأول مثل أجورهم كلهم لأن الله هداهم به
 
Nabi (sawas) telah bersabda: “dan dia (sawas) meletakkan tangannya ke atas Hussein dan berkata: Wahai Salman! Mahdi umatku yang akan menyebarkan keadilan dan ketenangan ke seluruh pelusuh dunia selepas ianya dipenuhi dengan penindasan dan ketidakadilan adalah daripada ANAK ini. Imam selepas Imam, alim anak kepada alim, wasi anak kepada wasi, bapanya yang datang selepasnya adalah seorang Imam wasi." Wahai Rasulullah, adakah Mahdi lebih baik atau ayahnya? Nabi (sawas) berkata: "Bapanya adalah lebih baik darinya. Yang pertama yang mendahului mendapat segala ganjarannya kerana Allah swt memberi petunjuk kepada mereka melalui dia.” [Kitab Sulaim Ibnu Qais, ms 429]
 
Bagaimana seorang bapa boleh datang kemudian dari anaknya? Riwayat ini hanya logik jika sang bapa berada dalam keghaiban, dan anaknya muncul terlebih dahulu untuk mempersiapkan umat demi kemunculan bapanya.
 
Perbahasan lanjut, sila rujuk Kitab Hadis Pembuktian Para Mahdi Dan Anak Imam Mahdi