Soalan: Bila Imam Ahmad Nak Keluar? (Mereka bertanya kepadamu tentang saat itu)

homer

Antara soalan yang kerap ditanyakan, samada atas dasar sarcasm atau memang ikhlas ingin tahu, adalah soalan dengan tema "bila Imam mahu keluar ni?"

Jawaban saya, firman Allah:Surah Al-Araf, Verse 187:

يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

Mereka bertanya kepadamu tentang saat itu: "Bilakah masa datangnya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) hari itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut". Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui".

Hari itu adalah hari pembalasan, hukuman Allah kepada manusia yang engkar. Ia sangat berat dan tidak dapat ditanggung oleh manusia. Maka, logiknya, sebelum sesuatu hukuman dilaksanakan, Allah yang Maha Adil akan mengutuskan Sang Pemberi Amaran, agar manusia tidak dapat berkata "Aku tidak tahu". Supaya tidak ada sebarang alasan lagi di leher mereka.

 Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang pembawa risalah(untuk menerangkan yang benar dan yang salah). (17:15)

Yang demikian (kedatangan Rasul-rasul itu ialah), kerana Tuhanmu tidak membinasakan negeri-negeri secara zalim sedang penduduknya leka lalai. (6:131)

Oleh itu tunggulah semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata , Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang kafir itu, sehingga mereka akan berkata: "Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan". (Pada saat itu mereka akan merayu dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Hapuskanlah azab ini dari kami, sesungguhnya kami akan beriman!".Bagaimana mereka dapat beringat? Pada hal mereka telah pun didatangi seorang utusan yang memberi keterangan-keterangan (yang cukup untuk mereka beriman)! (44:10-13)

Jadi sekarang adalah masa untuk memberi amaran kepada manusia, dan inilah yang diperintahkan oleh Imam Muhammad ibn Al Hassan kepada Ahmad Al Hassan serta para Ansar. Untuk menerangkan tentang jalan Islam yang sebenar, jalan keselamatan, agama yang diredhai Allah untuk umat manusia.

Riwayat Sunni dan Shia, malah dari kitab agama samawi yang lain menyatakan bahawa apabila tiba saat itu, akan terjadi pelbagai bencana dasyat pada umat manusia, peperangan, bencana alam, wabak dan berbagai lagi. Maka bukankah seadilnya Allah SWT mengutuskan pemberi amaran seperti yang diterangkan dalam firman Allah di atas? Atau kalian tergesa-gesa ingin menuduh Allah itu zalim?

Soalan yang lebih spesifik ditujukan kepada Shia, riwayat menunjukkan sebelum kemunculan Imam Muhammad Al Mahdi AS, akan terjadi peristiwa besar yang meragut nyawa majoriti manusia di muka bumi. Contohnya dalam kitab Al Ghaibah oleh Sheikh Tusi:

Imam Jaafar Al Sadiq AS: Perkara ini tidak akan berlaku sehingga 2/3 populasi dunia dimusnahkan.

Jadi, siapakah utusan yang diutuskan untuk memberi amaran akan perkara ini, sebelum Imam Mahdi AS?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *