Hadis 46: Keturunan dan Keturunan kepada keturunan

5 – أبى رحمه الله قال: حدثنا سعد بن عبد الله عن محمد بن عيسى بن عبيد عن حماد بن عيسى عن عبد العلي بن أعين قال: سمعت أبا عبد الله " ع " يقول، ان الله عز وجل خص عليا " ع " بوصية رسول الله صلى الله عليه وآله وما يصيبه له، فأقر الحسن والحسين له بذلك ثم وصيته للحسن وتسليم الحسين للحسن ذلك حتى افضى الامر إلى الحسين لا ينازعه فيه أحد له من السابقة مثل ماله واستحقها علي بن الحسين لقول الله عز وجل (وأولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض في كتاب الله) فلا تكون بعد علي بن الحسين إلا في الأعقاب واعقاب الأعقاب.
 

Dari Abdul Al Ali bin Ayun yang berkata: Aku mendengar Abu Abdullah AS bersabda: "Allah swt mengkhususkan Ali dengan wasiat Rasulullah SAW dan apa yang berkaitan dengannya, ia adalah untuk beliau. Jadi Al Hassan dan Al Hussain menerimanya dari beliau. Kemudian wasiat beliau adalah untuk Al Hassan dan Al Hussain menerimanya dari Al Hassan sehinggalah urusan itu pergi kepada Al Hussain dan tiada siapa yang dapat mempertikaikan tentangnya, dari mereka yang sebelumnya. Jadi Ali ibn Al Hussain AS menuntutnya dengan firman Allah swt: "Dalam pada itu, orang-orang yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya lebih berhak atas setengahnya yang (lain) menurut (hukum) Kitab Allah"(8:75). Jadi ia tidak akan jadi sedemikian setelah Ali Ibn Al Hussain AS kecuali pada keturunan dan keturunan kepada keturunan."Ilal AlShara'e v.1 p.207



shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%D9%84%D9%83…%A9_0?pageno=207#top



Sheikh Nathem AlUqaily:


Jadi kita perlu bertanya mengapa Imam Sadiq AS menyebut "keturunan dan keturunan kepada keturunan" di mana beliau AS mengulangi perkataan "keturunan" sebanyak dua kali. Perkataan Aqaab adalah jamak untuk perkataan Aqab dan ia merujuk kepada sembilan maksumin AS, jadi tidak perlu mengulanginya sekali lagi agar ayat beliau menjadi benar(tepat). Jadi sudah tentu ada sebab dan manfaat dari maksud perkataan "Aqaab" yang kedua. Ini kerana Imam AS tidak akan berkata-kata lebih dari yang diperlukan, dan mereka adalah pakar dalam kefasihan dan Balaghah. Dan apa yang disebutkan serta mereka yang memikirkan tentang riwayat ini bersama beberapa riwayat lain, akan memahami bahawa Imamah setelah Hussain AS akan menerusi dua peringkat yang berbeza antara satu sama lain… dan ia adalah: peringkat Aimmah dan peringkat petunjuk, iaitu keturunan para Imam AS dan keturunan para Mahdi AS selepas Imam Mahdi AS, dan inilah sebab beliau AS mengulangi perkataan "keturunan".






 
Dari Mufadhal Ibn Umar dari Jaafar Ibn Muhammad AS: Aku bertanya tentang firman Allah SWT: "Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah, maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya.(2:124) apakah kalimah ini?” Beliau AS bersabda: “Ia adalah kalimah yang diterima Adam AS dari Tuhannya, jadi Allah mengampuninya apabila beliau berkata: “Aku memohon padaMu di atas hak Muhammad dan Ali dan Fatimah dan Al Hassan dan Al Hussain agar mengampunkan ku.” Jadi Allah mengampunkan beliau, Dia adalah maha Pengampun dan Maha Pengasihani.” Jadi aku bertanya padanya: “Wahai anak Rasulullah SAW, apakah yang dimaksudkan dengan firman Allah: "maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya”? Beliau AS menjawab: “Beliau bermaksud, beliau menyempurnakannya sehingga Al Qaim 12 Imam dari anak Al Hussain AS.” Mufadhal berkata: Aku bertanya kepadanya: “Wahai anak Rasulullah SAW, terangkan kepada ku tentang firman Allah: "Dan Nabi Ibrahim menjadikan kalimah itu tetap kekal pada keturunannya, supaya mereka kembali” (43:28)?” “Beliau maksudkan Imamah dengan ayat ini, Allah swt menjadikannya selepas Al Hussain AS sehingga hari penghakiman.” Aku berkata kepada beliau: “Wahai anak Rasulullah SAW, jadi bagaimana Imamah terjadi pada anak-anak Hussain AS dan bukan Hassan AS, sedangkan kedua mereka adalah anak Rasulullah SAW, dua anak singa dan Penghulu Pemuda Syurga?” Beliau AS menjawab: “Musa dan Harun AS adalah Nabi, Rasul dan saudara, jadi Allah swt menjadikan kenabian pada keturunan Harun dan bukan keturunan Musa AS. Dan tidak ada sesiapa yang boleh berkata: “Mengapa Allah buat begini”. Imamah adalah Khilafah Allah di muka bumi ini, dan tiada siapa boleh berkata mengapa Allah menjadikannya pada keturunan Hussain AS dan bukan Hassan AS, kerana Allah SWT adalah yang paling bijak dalam tindakannya: "Ia tidak boleh ditanya tentang apa yang Ia lakukan, sedang merekalah yang akan ditanya kelak.” (21:23)
Kamal AlDeen hal.358-359



57 – حدثنا علي بن أحمد بن محمد بن عمران الدقاق رضي الله عنه قال: حدثنا حمزة بن القاسم العلوي العباسي (3) قال: حدثنا جعفر بن محمد بن مالك الكوفي الفزاري قال: حدثنا محمد بن الحسين بن زيد الزيات قال: حدثنا محمد بن زياد الأزدي، عن المفضل بن عمر، عن الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام قال: سألته عن قول الله عز وجل: " وإذا ابتلى إبراهيم ربه بكلمات فأتمهن " (4) ما هذه الكلمات؟

قال: هي الكلمات التي تلقاها آدم من ربه فتاب الله عليه وهو أنه قال: " أسألك بحق محمد وعلي وفاطمة والحسن والحسين إلا تبت على " فتاب الله عليه إنه هو التواب الرحيم. فقلت له: يا ابن رسول الله فما يعني عز وجل بقوله " فأتمهن "؟

قال: يعني فأتمهن إلى القائم اثني عشر إماما تعسة من ولد الحسين عليهم السلام.

قال المفضل: فقلت: يا ابن رسول الله فأخبرني عن قول الله عز وجل: " وجعلها كلمة باقية في عقبه " (1) قال: يعني بذلك الإمامة، جعلها الله تعالى في عقب الحسين إلى يوم القيامة، قال: فقلت له: يا ابن رسول الله فكيف صارت الإمامة في ولد الحسين دون ولد الحسن عليهما السلام وهما جميعا ولدا رسول الله صلى الله عليه وآله وسبطاه وسيدا شباب أهل الجنة؟ فقال عليه السلام: إن موسى وهارون كانا نبيين مرسلين وأخوين فجعل الله عز وجل النبوة في صلب هارون دون صلب موسى عليهما السلام، ولم يكن لأحد أن يقول: لم فعل الله ذلك، وإن الإمامة خلافة الله عز وجل في أرضه وليس لأحد أن يقول: لم جعله الله في صلب الحسين دون صلب الحسن عليهما السلام، لان الله تبارك وتعالى هو الحكيم في أفعاله " لا يسئل عما يفعل وهم يسئلون " (2).



Sheikh Nathem AlUqaily

Di dalam riwayat ini, Abu Abdullah AS pertamanya menjelaskan bahawa Allah telah menyempurnakan kalimah pada keturunan Al Hussain AS sehingga Al Qaim AS dan kemudian beliau meneruskan dengan jawaban beliau yang lain bahawa Allah telah menjadikan Imamah dalam keturunan Hussain AS sehingga hari penghakiman. Dan kita faham dari sini bahawa Allah SWT menjadikan satu kalimah yang kekal dalam keturunannya, yakni para Imam selepas Imam Mahdi AS yang disempurnakan oleh beliau AS, iaitu Imamah para Mahdi. Atau katakan darjat petunjuk yang datang selepas datang selepas darjat Wilayah dan Imamah, pemahaman ini menjadi semakin jelas jika difahami sepenuhnya bahawa Hari Kiamat tidak akan terjadi sejurus selepas kewafatan Imam Mahdi AS. Tetapi umur beliau AS adalah pendek dalam Daulah Keadilan Illahi seperti yang diriwayatkan dalam riwayat dan akan ada selepasnya para Imam dan Hujjah yang akan memimpin Daulah Keadilan ini yang dijanjikan Allah pada manusia.



shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%D9%84%D9%83…%D8%AD%D8%A9_387#top

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *