Siapa Lelaki Yang Menggandar Pedang Sebelum Imam Mahdi AS

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
اللهم صل على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليما كثيراً
Sebelum saya mulakan, saya ingin mengingatkan bahawa sebelum Imam Mahdi AS, ada lima tanda besar yang pasti terjadi.
وبهذا الاسناد، عن ابن فضال، عن حماد، عن إبراهيم بن عمر، عن عمر بن حنظلة ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خمس قبل قيام القائم من العلامات: الصيحة والسفياني، والخسف بالبيداء، وخروج اليماني، وقتل النفس الزكية .
Dan dari Isnad ini, dari ibn Faddal dari Hammad dari Ibrahim b. `Umar dari `Umar b. Hanthala dari Abu `Abdillah عليه السلام.
Beliau bersabda: "Lima tanda akan datang sebelum Al Qaim, Saihah(jeritan), Sufyani, Penenggelaman di Al Baida', kebangkitan Al Yamani dan pembunuhan Nasf al Zakiyyah. (Kitab Ghaibat at Tusi) (hasan) (حسن)
Maka, kemunculan Sufyani dan Yamani adalah antara tanda besar kemunculan Imam Mahdi AS. Namun turut disebutkan sebelum muncul Imam Mahdi, ada seorang lelaki dari timur yang menggandar pedang selama 8 bulan(atau sembilan bulan mengikut riwayat lain) yang berperang dan membunuh. Lelaki ini adalah dari keluarga Imam Mahdi AS.
وأخرج نعيم بن حماد، عن علي بن أبي طالب قال: يخرج رجل قبل المهدي من أهل بيته بالمشرق، يحمل السيف على عاتقه ثمانية عشر شهرا، يقتل ويمثل ويتوجه
إلى بيت المقدس فلا يبلغه حتى يموت.
– Amirul mu`minin dalam ucapannya: “Akan muncul seorang laki dari timur sebelum al-Mahdi dari keluarganya. Ia membawa pedang di atas pundaknya selama lapan bulan, membunuh dan membunuh dan bergerak menuju Baitul Maqdis.” (al-Mumhidun/al-Kurani, 110)
Umum mengetahui, Sufyani akan keluar sebelum zuhur Imam Mahdi, dan beliau melakukan kerosakan besar. Jadi berapa lamakah tempoh pemerintahan Sufyani, yang mana dalam tempoh itu, peperangan antara beliau dan lawannya akan terjadi?
وعنه، عن ابن أبي عمير، عن عمر بن أذينة، عن محمد بن مسلم قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: إن السفياني يملك بعد ظهوره على الكور الخمس حمل امرأة.  ثم قال: أستغفر الله حمل جمل، وهو من الامر المحتوم الذي لابد منه .
Dari Abu Abdullah a.s bersabda: Setelah kemunculannya, Sufyani akan memerintah lima kawasan selama tempoh kehamilan seorang wanita. Aku memohon keampunan kepada Allah, kehamilan seekor unta. Ini adalah perkara yang dijamin akan berlaku. (Ghaibah at Tusi)
Maka di sini dapat kita saksikan, bahawa tempoh revolusi/pemberontakan yang akan dilakukan Sufyani adalah lebih kurang 9 bulan, hampir sama dengan tempoh lelaki dari keluarga Imam Mahdi AS mengangkat senjata. Secara tidak langsung kita mengetahui, bahawa lelaki dari keluarga Imam Mahdi ini keluar mengangkat senjata dalam tempoh masa yang sama dengan Sufyani.

 

Perlu diingat, apabila Sufyani keluar berperang, terdapat keserentakan dengan dua panji lain.

– وعنه ، عن سيف بن عميرة، عن بكر بن محمد الازدي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خروج الثلاثة: الخراساني والسفياني واليماني في سنة واحدة في شهر واحد في يوم واحد، وليس فيها راية بأهدى من راية اليماني يهدي إلى الحق .
Dan darinya dari Sayf b. `Umayra dari Bakr b. Muhammad al-Azdi dari Abu `Abdillahعليه السلام. Beliau bersabda: Khurujnya yang tiga: Khurasani dan Sufyani dan Yamani adalah di dalam tahun, bulan dan hari yang sama, dan tiada panji di dalamnya yang lebih mendapat petunjuk dari panji Al Yamani, menunjuk ke arah kebenaran. (Ghaibah at Tusi)
Maka jelas, lelaki dari Imam Mahdi AS ini keluar dalam tempoh yang sama dengan 3 panji ini, atau sebenarnya, mengenangkan dalam matan hadis di atas disebutkan peranan lelaki ini yang berperang mengangkat senjata, maka sudah pasti beliau sendiri merupakan salah satu dari panji ini, yakni panji Yamani AS.
Panji Yamani adalah panji terbaik, panji kebenaran, dan panji kejayaan. Lelaki dari Imam Mahdi ini tidak cocok dengan figur Al Khurasani, yang bukan dari keturunan Imam Mahdi, malah dari beberapa riwayat, ia dari keturunan Imam Hassan AS. Perlu juga diingatkan, tentera yang keluar dari Khurasan adalah milik Ahmad.
وعن الباقر (عليه السلام) – بالطريق المذكور يرفعه إلى جابر – قال: إن لله تعالى (2) كنزا بالطالقان ليس بذهب ولا فضة، اثنا عشر ألفا بخراسان شعارهم: " أحمد أحمد " يقودهم شاب من بني هاشم على بغلة شهباء (3)، عليه عصابة حمراء، كأني أنظر إليه عابر الفرات. فإذا سمعتم بذلك فسارعوا إليه ولو حبوا (4) على الثلج
Imam Baqir a.s bersabda: “Allah swt mempunyai perbendaharaan di Thaliqan yang bukan emas dan bukan juga perak, ianya adalah 12,000 orang dari Khurasan, bendera mereka adalah “Ahmad, Ahmad. Mereka dipimpin oleh seorang pemuda dari Bani hashem yang menunggang keldai kelabu, memakai bandana merah, seolah-olah aku melihatnya di seberang Sungai Furat. Jika kamu mendengar tentangnya, maka bergegaslah kepadanya, walaupun merangkak di atas salju” [Mutakhab Al-Anwar Al-Mudhi’ah, ms343]
Baik, cukup di situ dulu. Kesimpulan setakat ini adalah:
  • Lelaki ini dari keturunan Imam Mahdi
  • Lelaki dari keturunan Imam Mahdi ini keluar mengangkat senjata dalam tempoh yang sama dengan Sufyani
  • Al Khurasani, Sufyani dan Yamani keluar berperang dalam tempoh yang sama.
  • 12,000 tentera dari Khurasan adalah milik Ahmad
Apakah yang disuruh oleh Aimmah AS sejurus selepas Sufyani muncul berperang? Beliau mengarahkan supaya datang kepada “mereka”, yakni Ahlulbait AS
عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال:السفياني  لابد منه ، ولا يخرج إلا في رجب ، فقال له رجل: يا أبا عبد الله إذا خرج فما حالنا ؟قال: إذا كان ذلك فإلينا
Daripada Khilad al Saig dari Abu Abdullah(as): "Al Sufyani adalah tidak dapat dielakkan, dan dia tidak akan muncul kecuali dalam bulan Rajab." Seorang lelaki bertanya kepadanya: Ya Aba Abdillah, jika beliau muncul, bagaimana keadaan kami?" Dia menjawab: "Datanglah kepada kami." Bihar al Anwar, jil 52, hal. 135
Imam al Sadiq(as): "Wahai Sudair, tetaplah di rumah mu dan jadilah seperti hales(orang yang tidak meninggalkan rumah) dari kalangan ahlas dan tetaplah di dalamnya, siang dan malam. Dan jika seseorang mengisytiharkan bahawa Sufyani telah muncul, maka bergeraklah kepada KAMI walaupun dengan berjalan kaki." Bihar al Anwar, JIl. 52, hal 303
Imam al Sadiq(as): "Apabila Sufyani muncul, dia akan menghantar tentera kepada kami dan kepada kamu. Jika itu terjadi, datanglah kepada kami dengan setiap sa'ab atau thalul." Bihar al Anwar, JIl. 52, hal 261;
Jelas, ketika Sufyani muncul, sudah ada seorang lelaki dari Ahlulbait AS. Kita diarahkan untuk pergi kepadanya apabila Sufyani muncul. Sebelum Sufyani muncul, diketahui Yamani juga sudah muncul.

 

Imam Sadiq a.s telah berkata:”Sebelum muncul Sufyani adalah orang-orang Mesir dan Al Yamani”. Bihar Al Anwar v.52 p.210

Jadi, adakah “kami” yang disuruh pergi kepadanya ini adalah Al Khurasani? Mustahil demikian, kerana beliau bukan panji yang terbaik dan WAJIB DIDUKUNG! Panji yang wajib didukung hanya satu, ia adalah panji terbaik, seperti yang saya sebutkan di atas.
– وعنه ، عن سيف بن عميرة، عن بكر بن محمد الازدي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خروج الثلاثة: الخراساني والسفياني واليماني في سنة واحدة في شهر واحد في يوم واحد، وليس فيها راية بأهدى من راية اليماني يهدي إلى الحق .
Dan darinya dari Sayf b. `Umayra dari Bakr b. Muhammad al-Azdi dari Abu `Abdillahعليه السلام. Beliau bersabda: Khurujnya yang tiga: Khurasani dan Sufyani dan Yamani adalah di dalam tahun, bulan dan hari yang sama, dan tiada panji di dalamnya yang lebih mendapat petunjuk dari panji Al Yamani, menunjuk ke arah kebenaran. (Ghaibah at Tusi)
Imam Baqir a.s bersabda : “Tiada panji yang lebih mendapat petunjuk selain daripada panji Al Yamani, panjinya adalah panji petunjuk, kerana dia mengajak kepada tuan punya kamu (Imam Al Mahdi a.s). apabila keluar Al Yamani, maka diharamkan penjualan senjata ke atas orang ramai dan setiap muslim. Dan apabila keluar Al Yamani, maka pergilah kepadanya kerana panjinya adalah panji petunjuk. Dan diharamkan bagi muslim untuk berpaling daripadanya, dan barangsiapa yang berbuat demikian adalah dari kalangan ahli neraka kerana dia mengajak kepada kebenaran dan jalan yang lurus.”[Al Ghaybah Al Nu’mani, ms 264.]
Kesimpulan Kedua: Secara automatik di sini kita tahu, “kami” yakni lelaki dari Ahlulbait AS yang disuruh kita pergi kepadanya apabila Sufyani muncul, adalah Yamani AS. Semua Ansarnya dari seluruh dunia, jika diizinkan Allah, akan bergerak menuju kepadanya apabila Sufyani muncul, termasuklah dari Khurasan.
DIULANGI SEKALI LAGI, 12,000 TENTERA DARI KHURASAN MOTONYA ADALAH AHMAD.
Baik, kita teruskan, bagi menguatkan lagi apa yang sudah jelas seperti sinaran matahari. Siapakah yang akan didekati oleh tentera Sham, yakni Sufyani?
عن أبي الحسن عليه السلام قال كأني برايات من مصر مقبلات خضر مصبغات حتى تأتي الشامات فتهدى إلى ابن صاحب الوصيات
كشف الغمة – ابن أبي الفتح الإربلي – ج ٣ – الصفحة ٢٥٩
الإرشاد – الشيخ المفيد – ج ٢ – الصفحة ٣٧٦
Al Fadhil bin Shat’an, daripada Mumar bin Khalad, daripada Abi Al Hassan (a.s) telah berkata: “Seolah-olah aku sedang melihat panji-panji berwarna hijau yang datang dari Mesir, sehinggalah kemudiannya akan keluar lelaki dari Shams, yang semakin mendekati anak si Pemilik wasiat.” [Irshad, jilid 2, ms 376]
Ya, Sufyani menghantar tenteranya, mendekati anak si pemilik wasiat. Siapakah pemilik wasiat di zaman ini? Sudah tentu kita tahu, pemilik wasiat di zaman ini adalah Imam Muhammad al Mahdi AS. Saya quote juga dari wasiat Nabi al Akram SAW
“…Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad yang terpelihara daripada keluarga Muhammad alaihissalam..”
MAKA ANAK PEMILIK WASIAT ADALAH ANAKNYA IMAM MAHDI AS.
“..Maka itulah dua belas imam, dan akan datang selepasnya dua belas Mahdi. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya iaitu Muqarrab yang pertama (sesetengah sumber menyebutkan Mahdi yang pertama). Baginya tiga nama : nama seperti namaku dan nama bapaku, iaitu Abdullah (hamba Allah) dan Ahmad. Dan namanya yang ketiga adalah Al Mahdi, dia adalah yang pertama beriman (dengan zuhur Imam Mahdi a.s)..”
Anak si pemilik wasiat, anak Imam Mahdi AS, bernama Ahmad. MasyaAllah, beliaulah maula yang akan mewarisi, yang mengetahui urusan Imam Mahdi AS.

 

سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول:

إن لصاحب هذا الامر غيبتين إحداهما تطول حتى يقول بعضهم: مات، ويقول بعضهم: قتل، ويقول بعضهم: ذهب، حتى لا يبقى على أمره من أصحابه إلا نفر يسير لا يطلع على موضعه أحد من ولده ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره
ومما صح لي روايته عن الشيخ السعيد أبي عبد الله محمد المفيد (رحمه الله)، يرفعه إلى المفضل بن عمر (1) قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: إن لصاحب هذا الأمر غيبتين، تطول إحداهما حتى يقول بعضهم مات، (2) وبعضهم ذهب، حتى لا يبقي امرؤ من أصحابه إلا نفر يسير. لا يطلع على موضعه أحد من ولده (3) ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره
shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%D9%84%D9%83…%D8%AD%D8%A9_211#top
– Daripada Mufadhal bin Umar, daripada Abi Abdillah (a.s): Sohibul Amr akan mempunyai dua keghaiban, salah satunya akan panjang (lama), sehingga sebahagian mereka akan mengatakan dia telah mati, sebahagian pula akan berkata dia telah dibunuh, dan sebahagian pula akan mengatakan dia telah pergi. Sehingga tiada satu pun yang tinggal daripada sahabat-sahabatnya melainkan beberapa orang. Dan tiada seorang pun yg mengetahui urusannya hatta anak-anak dari keturunannya atau orang lain, melainkan maula yang akan menggantikannya. [Al Ghayba Li Al Toosi, ms 161]
، عن أبي جعفر محمد بن علي (عليهما السلام) أنه قال:
" يكون لصاحب هذا الأمر غيبة في بعض هذه الشعاب – وأومى بيده إلى ناحية ذي طوى ((2)) – حتى إذا كان قبل خروجه أتى المولى الذي كان معه حتى يلقى بعض أصحابه، فيقول: كم أنتم هاهنا؟
فيقولون: نحو من أربعين رجلا.
فيقول: كيف أنتم لو رأيتم صاحبكم؟
فيقولون: والله لو ناوي بنا الجبال لناويناها معه، ثم يأتيهم من القابلة ويقول:
أشيروا إلى رؤسائكم أو خياركم عشرة، فيشيرون له إليهم فينطلق بهم حتى يلقوا صاحبهم ويعدهم الليلة التي تليها
Dari Al Baqir a.s: "Akan ada untuk Sahibul Amr sebuah keghaiban di beberapa daerah ini dan kemudian beliau menudingkan jarinya ke  Zu Tiwa, sehingga sebelum kemunculannya, maula yang bersama beliau akan sampai dan beliau akan bertemu dengan beberapa orang sahabat." (Ghaibah an Numani)
MasyaAllah, jelas tanpa perlu apa-apa penakwilan. Kita tahu juga, betapa Yamani dan Sufyani adalah pesaing antara mereka. Yakni mereka, saling berperang.
Diriwayatkan daripada Ali bin Ahmad, dia berkata ianya telah dikatakan oleh Ubaydullah bin Musa, daripada Ibrahim bin Hashim, daripada Muhammad bin Abi Amir, daripada Hisham bin Salim, daripada Abi Abdillah, telah berkata: “Al Yamani dan Al Sufyani akan menjadi seperti dua kuda yang saling berlumba.” [Ghaybat Al Nu’mani, ms 305]
Maka ini menguatkan lagi, bahawa yang diperangi oleh Sufyani adalah Yamani, yang merupakan anak pemilik wasiat, anak Imam Mahdi AS, dan lelaki dari Ahlulbait AS yang disuruh pergi kepadanya apabila Sufyani muncul.
InsyaAllah, jika saya ingin teruskan, saya ada puluhan lagi hadis yang saya boleh kaitkan. namun cukup saya berikan dalil terakhir:
حدثنا سعيد أبو عثمان عن جابر عن أبي جعفر قال إذا اختلفت كلمتهم وطلع القرن ذو الشفاء لم يلبثوا إلا يسيرا حتى يظهر الأبقع بمصر يقتلون الناس حتى يبلغوا إرم ثم يثور المشوه عليه فتكون بينهما ملحمة عظيمة ثم يظهر السفياني الملعون فيظفر بهما جميعا ويرفع قبل ذلك ثنتي عشرة راية بالكوفة معروفة ويقبل بالكوفة رجل من ولد الحسين يدعو إلى أبيه ثم يبث السفياني جيوشه.
"Apabila urusan mereka berbeza dan "Qarn Dzu Shafa" muncul, tidak akan tinggal sedikit masa pun sehinggalah Abqa akan muncul di Mesir, membunuh manusia sehingga mereka sampai ke Aram. Kemudian sang berparut akan memberontak dan akan ada pertempuran besar antara mereka. Kemudian akan muncul Sufyani yang terlaknat yang muncul dari kalangan mereka. Kemudian 12 panji akan diangkat di Kufah yang dikenali dan seorang lelaki dari anak Al Hussain AS akan datang dan menyeru kepada bapanya dan kemudian Sufyani akan menghantar tenteranya." Mujam Ahadeeth Imam Al Mahdi a.s. v.3 p.276
MasyaAllah, jelas sekali lelaki yang akan datang dari anak al Hussain AS, adalah Yamani yang bernama Ahmad, yang menyeru kepada Imam Mahdi AS, yakni bapanya, si permilik wasiat, dan seperti yang disebutkan sebelumnya, akan didekati oleh lelaki dari Sham, yakni tentera Sufyani akan diutuskan kepadanya,
Jelas dari semua ahadis ini, yang mana saya sebut tanpa sebarang penakwilan, terus dari hadis dan riwayat, bahawasanya:
  • Lelaki dari keluarga Imam Mahdi ini adalah Yamani AS
  • Beliau adalah lelaki dari Ahlulbait AS yang diperintahkan kita pergi kepadanya apabila Sufyani muncul
  • Beliau adalah anak Sang Pemilik Wasiat
  • Beliaulah yang menyeru kepada bapanya.
  • Yamani AS ini bernama Ahmad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *