Mengambil Ahkam Dari Al Qaim Sebelum Kebangkitannya?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
اللهم صل على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليما كثيراً
Telah disebut dalam artikel sebelumnya bahawa Al Qaim itu ada dua. Yang pertama merujuk kepada Imam Muhammad al Mahdi. Dan yang kedua merujuk kepada Mahdi Pertama yang bernama Ahmad, seperti yang disebut di dalam wasiat Nabi s.a.w.a.
Dan di sebut dalam berbagai sumber lain lagi, bahawa para Mahdi ini juga turut mendapat gelaran sebagai Al Qaim. Mereka adalah hujjah dan imam di zaman mereka, namun mereka tidak menempati kedudukan Aimmah yang dua belas. Mengenangkan perkara ini, ada sebuah hadis yang menyatakan manusia mengambil halal dan haram sebelum Qiam(kebangkitan) Al Qaim.
افي: ج 1 ص 371 ح 3 – علي بن محمد رفعه، عن علي بن أبي حمزة، عن أبي بصير قال: قلت لابي عبد الله عليه السلام: جعلت فداك متى الفرج ؟ فقال: – (القائم إمام ابن إمام، يأخذون منه حلالهم وحرامهم قبل قيامه، قلت: أصلحك الله إذا فقد الناس الامام عمن يأخذون ؟ قال: إذا كان ذلك فأحب من كنت تحب وانتظر الفرج فما أسرع ما يأتيك
Abu Basir bertanya kepada Abu Abdullah a.s: "Bilakah Faraj?" Beliau bersabda: "Al Qaim adalah Imam anak kepada Imam. Mereka mengambil halal dan haram darinya sebelum kebangkitan beliau." Aku bertanya: "Semoga Allah memperkukuh keadaan mu, bagaimana jika manusia tidak menjumpai Imamnya, dari siapa harus mengambilnya(halal dan haram)?" Beliau menjawab: "Jika berlaku sebegitu, cintailah orang yang telah kamu cintai dan tunggulah faraj, pantasnya akan sampai kepada kamu." 
Rujukan: Mu'jam Ahadis Imam Mahdi Jilid 3, Halaman 417
Namun bagaimana ini mungkin, sedangkan Imam Mahdi a.s tidak memunculkan dirinya untuk ditanya tentang Ahkam? Kemunculan beliau, seperti yang difahami oleh kumpulan Shiah hanyalah untuk memulakan revolusi dengan para sahabatnya telah sedia berhimpun di Masjidil Haram, jadi bila pula kita dapat bertanya kepada beliau?
Jelas sekali yang disebut Qaim di sini adalah merujuk kepada Mahdi Pertama, atau "lelaki dari keturunannya" yang akan muncul sebelum Imam Mahdi demi menyeru kepada beliau.
وأخرج نعيم بن حماد، عن علي بن أبي طالب قال: يخرج رجل قبل المهدي من أهل بيته بالمشرق، يحمل السيف على عاتقه ثمانية عشر شهرا، يقتل ويمثل ويتوجه
إلى بيت المقدس فلا يبلغه حتى يموت.
Amirul mu`minin dalam ucapannya: “Akan muncul seorang laki dari timur sebelum al-Mahdi dari keluarganya. Ia membawa pedang di atas pundaknya selama lapan bulan, membunuh dan membunuh dan bergerak menuju Baitul Maqdis.”
 Rujukan: (al-Mumhidun/al-Kurani, 110)
Lelaki dari timur ini akan muncul sebelum Mahdi, dan kemudiannya memerangi Sufyani. InsyaAllah di tempat lain, saya akan kongsikan, siapa lelaki dari timur, ketua tentera panji hitam. Jelas untuk artikel ini, Al Qaim di atas tidak sepadan dengan Imam Mahdi a.s
Fi amanillah

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *